Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerkeramik-bränninglerorkeramikugnar
Läst 118 ggr
Stbkgs
0

Glasyrerna blev bruna

Hej!

Har renoverat en ugn och nu kört en glasyrbränning där alla glasyrer blev bruna. Finns så många möjliga fel så tänkte höra vad ni tror innan jag börjar experimentera.

Har använt en gul lera med chamotte (1180-1300c) och köpesglasyrer.
Körde skröjugnen till 950 grader med 15 min utjämning och glasyrugnen till 1245 grader med utjämning i 15 min. Har inte använt käglor. Högst upp, längst in blev resultatet bäst och där sitter även tempgivaren.

Glasyrerna kändes normaltjocka. Alla blev bruna med håligheter, matta, inget rinn utan snarare som att de hade dunstat. En liten aning till färg där de var som tjockast. Förutom en mugg som fick rätt färg, den var däremot gjord i vit lera och körd i en annan skröjugn.

Var ska jag börja?

Ulla
1

Hej!

Om man ska kunna svara så måste man nog se en bild på dina saker. Det finns så mycket som har betydelse för resultatet.

• Att valet av lera påverkar glasyren har du redan sett, då glasyren som låg på en vit lera gav det önskade resultatet.
  • Valet av glasyr. Har du en som alltid ser ungefär likadan ut, eller en som varierar beroende på hur tjockt den ligger?
  • Temperaturen i ugnen kan variera. Högst upp längst in blev resultatet bäst.

Var ska du börja? Kanske med att köpa några käglor som du låter följa med i nästa bränning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Jag skulle byta lera

Stbkgs
0

#1: Tack för tankar. Ska testa med käglor så jag till att börja med vet att ugnen fungerar som den ska.

#2: Kommer säkert byta lera så småningom, men då jag har väldigt många kilo kvar hade jag velat hitta glasyrer eller metoder som fungerar så länge.

Någon fler som använder gul lera och kan tipsa om glasyrer som täcker? Gärna en vit.

ler
1

Det är nog så att leran påverkar resultatet så för att kunna hjälpa dig så behöver jag några småbitar av skröjat lera, om du vill så kan jag göra test men som sagt så behöver jag små bitar att prova på. Så om du är intresserad av det så sänd ett PM till mig

Stbkgs
0

#4: jag skickar pm