Keramik iFokus

Keramik

Läst 119 ggr
Alfdis
0

Bra och mindre bra med era ugnar

Hej!
En riktigt rookie här!

Jag är på god väg att bli med ugn jippie och försöker bli lite klokare på vad jag ska välja, kanske ni kan hjälpa mig!
Vilken ugn har du? Vad är du nöjd / inte så nöjd med? Om du hade köpt ugn nu, vad hade du tänkt på som du kanske saknar eller uppskattar med den ugn du har?
Ja, ge mig all matnyttig input du har helt enkelt

Ferruma
1

Antar att du planerar att köpa en el-ugn? Själv har jag kommit fram till att jag främst vill jobba med reduktionsbränningar och då faller el-gnar bort för min del.

bjorn.lindberg
0

Rohde TE-154 S, bra ugn, kostar mer än de billiga från säg kittec men du har igen det i längden.

• Redigerat 2022-11-22 12:49 av bjorn.lindberg
nyburgaren
0

Naber dåligt tilltagna elementhyllor! Annars kan klaga över attskruvar eroderar där ibland låsanordning som behöver fixas med tiden! Men nu är jag ingen hobbykeramikef utan kör ugnen stenhårt livslängd 6år Sen får man byta kör rundugnar bara! Har elugnar som komplement i tillverkningen! Ceramas ugn har fungerat bäst hos mig! Naber va inget bra då slingorna gav sig ur sina spår snabbt

nyburgaren
1

Köp från Uterm så får man en riktigt bra ugn!

Alfdis
0

#3: Tack 🙏

Alfdis
0

#2: Tack 🙏

evajennymaria
2

Köp inte större än du faktiskt behöver! Jag började genom att köpa en 125liters ugn av min tidigare lärare, men när man är ensam i verkstan tar det en EVIG tid innan jag kan fylla den och få det att gå ihop ekonomiskt. Nu har jag en stor och en liten (jag vet, det är inte klokt), och kommer förmodligen att sälja den större då den mindre räcker till nästan allt utom de allra största faten - då får jag hyra in mig nånstans!