Dekaler med järnoxidutskrifter
Hej skulle vilja skriva ut..dekal från skrivaren..det ska ju gå om man har någon äldre skrivare..med "pulver"?
Detta tycker jag är så svårt..läs paul scotrs bok fram och baklänges..men fattar ändå inte.. någon som är duktig på detta? #tacksam;-)
Brukar fungera med en gammaldags "svartvit" laserskrivare (dvs ingen färglaser), eller en kopiator, som också laddas med detta "svarta pulver"….
Har man ingen sådan skrivare, kan man printa ut motivet i den skrivare man råkar ha, och sedan kopiera det i en "gammaldags" kopiator med det "rätta" pulvret….dvs om man nu har tillgång till en sådan…(Biblioteket, kanske…?)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-30 11:55 av Bo§e
Själva tonern (bläckpulvret) är en blandning av svart järnoxid och en polymer (plast). Plasten smälter under värmebehandling och först då fäster på pappret. Man måste stoppa värmebehandlingen av kopian, då kan pulvret gnuggas på keramikytan.
Det finn säkert flera alternativa sätt.
Nu är jag själv ingen expert på den här tekniken, men jag har sett pulvret överföras från helt vanliga printade kopiatorpapper, genom att man lägger pappret med trycket mot leran, och "duttar" en sudd med aceton mot papprets "utsida", så att pulvret löses upp och fastnar på leran i stället…
Det går inte att använda all toner. Det måste det vara en laserskrivare du använder, men inte ens då fungerar alla. Det kan variera mellan olika modeller. (Min är en urgammal hp-skrivare.)
Börja med att testa om tonern innehåller järnoxid eller ej.
Skriv ut något på vanligt skrivarpapper. Ta sedan det utskrivna och lägg en liten bit på ett fat eller liknande och tänd på. Om tonern innehåller järnoxid så kommer du fortfarande att kunna läsa texten, men nu i rödbrun färg på det förkolnade pappret. Det går då att använda den till keramiken.
När du skriver ut dina dekaler kan du antingen stoppa utskriften innan pulvret bränts fast i pappret så att det går att överföra till leran, eller också letar du efter dekalpapper som du kan skriva ut på. Det måste tåla värmen i skrivaren.
Jag har gjort på det första sättet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2022-12-02 13:10 av Ulla
#4: Bra tips om att det finns olika lasertoners, och "eldtricket" är också smart…!
Ja, tiden kanske börjar springa förbi de "gamla" järnhaltiga pigmenten…?
- Redigerat 2022-12-02 10:50 av Bo§e