Måla istället för att glasera
Hej! Jag skulle vilja måla mitt brända stengods istället för att glasera och undrar om det finns nåt lack, som är bra om man vill använda föremålen till livsmedel. Nåt som inte är giftigt då såklart. Det behöver inte gå att diska i maskin. Är det nån som känner till nåt sånt?
Att hitta en "målarfärg" som är rimligt hållbar och dokumenterat livsmedelssäker, samtidigt, är nog svårare än att hitta en passande glasyr.
Färgtillverkarna har troligen inga bra svar att ge, eftersom sådana krav sällan/aldrig finns inom färgindustrin…
Jo, det finns förstås "barnsäkra" färger som är mer eller mindre ätbara, men då saknar dessa färger den hållbarhet som jag tror att du söker.
Ett keramikföremål, målat med en icke-keramisk "målarfärg", är inte längre ett keramiskt föremål per definition, eftersom det okeramiska ytskiktet ställer helt nya krav på hur föremålet kan användas.
Men, med dekorativa/skulpturala föremål är man förstås fri att jobba med precis vilka material som helt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-11 14:33 av Bo§e
#1: Ok, tack så mycket för ditt svar 😊
Hej!
Man kan ju göra annat än koppar och skålar av leran. Det är tex inte helt ovanligt att blomkrukor är målade istället för glaserade.
När det gäller livsmedel så brukar jag jämföra med andra material som används ibland. Tex så kan en flätad korg användas som brödkorg och jag har sockerbitar i en burk av näver. Hade faktiskt en brödkorg av tyg ett tag. Man kanske kan forma föremålen så att det inte går att ha/förvara vätskor eller blöta livsmedel i dem. Färg som ligger på utsidan och inte kommer i direkt kontakt med maten kan nog inte skada.
Varför vill du inte glasera?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2023-02-11 17:30 av Ulla
På min keramikkurs målade jag med färg anpassad för stengods och sen glaserade med genomskinlig glasyr över!
Ja men det var inte vanlig målarfärg. Vanlig färg brinner bort
#3: Jodå 😊 Jag vill gärna glasera, men är intresserad av olika alternativ. Tänkte att det skulle kunna vara roligt att måla skålar och fat och kunna använda dem även till livsmedel.
Men egentligen gör jag mest skulptur och då funkar allt möjligt att färglägga med.