Bullrande gjutbord
Har köpt ett begagnat gjutbord Lehman T60: Efter mycket städning har jag nu fyllt på med stengods gjutlera och börjat gjuta.
Vilken lyx att slippa slabba med kannor!
Kruxet är att det låter ganska mycket när jag startar motorn och hela bordet vibrerar/skakar så jag blir nästan orolig att formarna skall trilla av. Ska det vara så här?
Är det någon som vet?
Bordet hade innan jag köpte det stått stilla rätt länge och min fundering är om drivremmen kanske behöver bytas?
Har även ställt frågan till Lehman i USA men prövar även här hos alla kloka keramikerkollegor.
Tack på förhand!
//Helena
#1: Tack snälla för tipset! Dyker direkt ner på huvudet i leran med skruvmejsel i högsta hugg!
#1: Har nu monterat bort hela #stolpen# med impellern längst ner. Alla delar är tillräckligt rena och löper fint när jag snurrar på dem i löst läge. Så även motorn när jag drar runt den lite försiktigt….
Däremot har jag konstaterat att drivremmen är stel och torkad. Det är nog den som är problemet. Tror jag iallafall.
Har mailat Lehman i Usa om detta.
Tips på eventuella svenska leverantörer mottages tacksamt.
Hej hopp och tack på förhand!
Drivremmar är ofta(st) standardprodukter.
Med litet tur hittar du en beteckning på remmens utsida, och då går det säkert ganska lätt att hitta den i Sverige, t.ex. här:
https://www.rembutiken.se/remmar/
Hittar du ingen beteckning, eller om beteckningen syns dåligt, kan det ändå löna sig att prata med dem.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-17 18:56 av Bo§e
#4: Stort tack för tipset! Följer det spåret nu… :-)
#4: Nu är ny rem inhandlad och monterad. Mycket mindre vibrationer i bordet nu. Bullrar fortfarande en del men det kan jag leva med.
Tack igen för hjäplen!!