Keramik iFokus

Keramik

Läst 137 ggr
ByWad
0

Glasyr som runnit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har gjort ett misstag med glasyr som runnit och med det förstört botten av min ugn.

1. Ska man alltid ha en platta i botten på ugnen ? ( vilket jag inte hade….)
  2. Nu har jag glasyr som runnit i botten på ugnen. Kan jag laga det på ngt vis? Blir skadan större och större för varje bränning, då glasyrdroppet ligger kvar. Se biff bild

Hoppas att ni som är kloka och erfarna kan hjälpa/ tipsa mig

Bo§e
0

Det är inte så farligt. Men du får pilla bort allt det bruna, så att det inte fortsätter att äta på teglet.
Det blir oundvikligen gropar, som du kan fylla med chamotte, eller bara låta dem vara…

Om du sedan strör ett tunt lager chamotte i botten av ugnen, skyddas den, om det skulle hända igen.

###################

Det finns ingen bra "smet" som är kompatibel med lättegel, och det brukar släppa efter ett tag, och är inte värt besväret.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ByWad
0

Tack Bosse, då ska jag peta bort glasyren! Jag som satte en ny ugn idag.. jaja nu vet jag vad jag ska göra(-;

ByWad
0

Bosse, kan man köpa Charmotte hos er på cebex?

Bo§e
0

Javisst……0-0,2 eller 0-0,5 mm blir bra…
(Bra till annat också….)

ByWad
0

Kan man blanda den i lera, eller vilka andra användningsområden tänker du?
Var inne på er hemsida men hittade den inte. Ska jag söka på annat än Charmotte?

Bo§e
1

Kan bero på stavningen. Sök "chamotte"….

Ja, feamför allt tänker jag på att man kan magra lera med chamotte……för att få bättre stabilitet (0-0,2 mm) eller ocskå skapa en annan, grövre struktur (0-0,5 mm eller större)….osv…

När du knådar in chamotte i leran. blöt chamotten först, annars vill den gärna torka ut leran…

• Redigerat 2023-03-05 21:33 av Bo§e
ByWad
0

#6: vet inte vart mitt senaste inlägg tog vägen
Undrar hur man använder charmotten som lagning? Gör man en ”pasta”?
Tack igen för ovärderliga svar🤩

Bo§e
0

#7: Nej, du bara strör den så att den fyller groparna.
Sedan kan du täcka hela botten med ett tunt lager (nägra mm), så skyddas den om det skulle rinna….

evajennymaria
0

#8: Men vänta - vad händer när man glasyrbränner? Är inte chamotte i princip skröjbränd lera som finfördelats? Sintrar det inte i botten på ugnen då? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bo§e
1

#9: Nej, chamotte (som man köper) är bränt ugnstegel (eldfast sten) som är finfördelat och siktat.
Det förändras inte vid våra "vanliga" bränntemperaturer.

Sedan kan man förstås tillverka chamotte av vilken bränd lera som helst, men den vanliga gulvita "köpechamotten" tål väldigt höga temperaturer….

• Redigerat 2023-03-06 14:08 av Bo§e