Glasyrer som går åt helvete
Jag håller på att testa olika bränningssätt i min vedeldade ugn, och när jag öppnade imorse efter gårdagens bränning var det många frågetecken (se bilder):
- Glasyrerna har ”krupit” på många ställen, kala fläckar som innan var glaserade.
- Den röda glasyrerna blev ”hålig” se bild. Tyckte inte jag glaserade för tjockt ska sägas, men alla tre med den blev så ändå?
- På en kopp har glasyren helt fuckat ur, minns att jag glaserade lite tjockt kanske men har haft en tendens att glasera för tunt innan så tänkte att jag skulle testa. Är detta bara det? Det har också stänkt på sättplattan, inte smält ner vid foten utan stänkt
- Sist så dubbelglaserade jag en lite skål som gick sönder men den fick ändå åka med. Jag la två porslinskulor i för att testa bara, därav den utsmälta fläcken i mitten. Men nu är det ingen glasyr alls? Som att den blåst bort?
Jag brände till ca 1044 (käglan böjer sig då ungefär) och glasyrerna har klarat 1050 innan. Hällde i tre ”pingisbollar” i storlek stora saltpaket i slutet och låg kanske på topptemp ungefär i 15 min. Har ingen fungerande pyrometer så kan ju va så att temperaturen blivit för hög, men jag tvekar på det eftersom att mina krukor har hållit och vissa är gjorda men en experimentlera som innan bara klarat 1040 grader i elugn. Allt är rågodsglaserat
Tacksam för tips och hjälp.
Ojoj du har visst kastat ut dig i något nästan omöjligt!!! Glasyr för reduktion måste vara lämplig för det och att saltbränning till 1050 utan att hjälpa till med något annat än bara salt går heller inte. Och salt påverkar normala glasyrer och inte alltid på något positivt sätt, så du får nog tänka om!!! Vill du ha hjälp till hur du ska komma vidare på bästa sätt så får du välja vilken väg du ska följa och jag hjälper dig gärna med det om du vill
#2: okej tack, då har jag tabbat mig totalt, man lär sig. Vad menar du att ”hjälpa till med något annat”?
Har läst om nån på något amerikanskt college som undersökte Low fire salting och hur hon testade att få effekter på även lågbränt gods. Nu har jag dock inte för avsikt att skapa en saltglasyr, utan snarare bara få effekter.
Vad är det för glasyrer (alltså innehåll och egenskaper) som passar i saltbränningar? Går det med någon lergodsglasyr av något slag och vad har dom som är till för stengods för egenskaper?
Och vad är det som gör en glasyr ”lämplig” för reduktionbränning?
Tack för svar, vill gärna lära mig mer
Ett par väldigt korta svar på några av frågorna:
Saltbränning
Vid saltbränning är det själva saltet som hjälper till att skapa ett glasyrskikt.
Föremålen är alltså oglaserade när de sätts in i ugnen.
Saltet kastas in i elden vid hög temperatur, och det förångade saltet "samarbetar" då med lerans egna silikater och aluminium, och ett "glas" skapas på lerytan.
Detta är grunden i traditionell saltbränning.
Man kan förstås "förglasera" föremålen med vanlig glasyr i en saltbränning, men då är det något annat än traditionell saltglasering, och resultatet blir också "något annat"…
Reduktion
Om man uttrycker sig väldigt förenklat, kan man allmänt säga att glasyrer som är färgsatta med koppar eller järn är de "mest tacksamma" att reduktionsbränna…..dvs där det händer mest spännande saker….
Det finns förstås många andra faktorer som styr, men detta är det "snabba" svaret….
Ler dyker säkert upp och förklarar mer….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-06-05 01:04 av Bo§e
Ja det finns ju mycket att skriva om det här, vill man saltglasera vid så låg temperatur måste man ha typ zinkborat i saltet. Men är det effekter du önskar så finns det andra säkrare sätt och mera tillförlitliga metoder. Vid saltbränning i så låg temperatur blir det få effekter eftersom askan heller inte smälter ut i den låga temperaturen. Det som Bosse skriver är egentligen förklaring nog. Men om du vill veta mera om något speciellt så säger du det. Att förklara hur det är med allt det du skriver om blir för komplext så ta ett ämne åt gången
Okej tack för svar.
Två frågor: vad finns det för andra enklare sätt att få effekter vid så låga temperaturer? Något tips?
Och jag vill ju lära mig allt hehe, men förstår att ni inte kan sitta här och förklara hela kvällen. Har ni något tips om litteratur eller dyl där man kan läsa sig till kunskaperna så att man kan slippa göra tabbar som jag gjort hittills.
Tabbar klarar du dig inte ifrån!!!
Du kan prova med rutil eller titanoxid som effekt bildare samman med färgande oxider, från någon enstaka % till 15-20% är möjligt beroende på glasyren
Kiselkarbid blandad i en engobe (väldigt o-ortodoxt 🙂 ) kan ge våldsamma, "vulkaniska" effekter…
#7: Javisst, tabbarna är en viktig del av utvecklingen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för svar, så fortsätter jag exprimentera…