Keramik iFokus

Keramik

Läst 92 ggr
kyrkerud
1

Fråga om Rakglasyr

Hej,
hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig vidare att förstå. Jag har bygget en rakuugn och bränt eller rättare sagt försökt att bränna glaserade föremål med hemgjord glasyr enligt följande recept:

80 Boraxfritta (rakuglasyr 169)
20 Nefelinsyenit
3bentonit
2 Manganoxid
plus 3 kopparoxid (turkos) alternativ plus 10 tennoxid för vit glasyr.

En transparent glasyr hade jag köpt tidigare.
Det som hände var att den transparenta köpeglasyren fungerade utmärkt, smälte ut och krackade fint.
Min egenblandade glasyr enligt recept smälte aldrig ut trots att ugnen glödde och hade nått en temperatur på minst 900 grader.

Någon som har kunskap/en tanke? Känns ju lagomt kul att elda en hel dag med resultat =0.

En annan fråga är om Boraxfrittan i sig räcker som glasyr? Är det den som blir transparant?
Tacksam för era svar!:)

Bo§e
0

"169:an" fungerar fint som rakuglasyr precis som den är.
(Förr hette samma fritta M623, säkert hågkommen av många…)

Den är transparent i sig själv, men ett par gamla "standardblandningar" är med 4% kopparoxid (från turkos till metallisk koppar) eller 9% tennoxid (vit, krackelerande)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-07-16 18:59 av Bo§e
ler
0

Ja att blanda i nefelin syenit ger ingen mening. Fritta och 5-10 % lera 1027 eller annan glasyrlera MT 500/G eller så. Kan också gå fint med 1% bentonit och även kaolin går fint 5-10% och infärgningen finns det oändligt många möjligheter.
Vill man variera glasyren så blanda med annan fritta till exempel fritta J eller liknande. Om du använder koppar till röd glasyr så är det bra med 1 eller ett par % tennoxid

• Redigerat 2023-07-16 20:22 av ler
Bo§e
0

Ja, jag glömde nämna i #1:
Man kan tillsätta någon procent bentonit (torrblandas först), så att oxiden sedimenterar långsammare i hinken…

ler
0

Ja och så skall man säga att starkt alkaliska frittor löses i vatten och kristalliserar och om man lagrar det länge så att det sedimenterar så gör bentonit och leran att det blir stenhårt, så blanda helst inte mera än vad som kommer att användas, eller rör då och då i glasyren och uppbevara helst över 15 grader varmt

kyrkerud
0

#1: tack snälla,nu förstår jag bättre.

kyrkerud
0

#5: Fast nu undrar jag fortfarande varför den ovanstående glasyren inte smälte ut. Är det nefelinsyeniten som är "boven"?

Bo§e
0

#6: Ja, definitivt….
Nefelinsyenit har en egen smältpunkt på ca 1200°C, vissa sorter mer…

Dock kan Nefelinsyenit fungera som fluss, men inte i så här lågbrända glasyrer…och inte tillsammans med den här frittan, som ju är en mer eller mindre "färdig" glasyr i sig själv….

• Redigerat 2023-07-16 21:49 av Bo§e
kyrkerud
0

#7: Ja då fick jag förklaringen, tack igen.