Täta elugn?
Läste i en annan tråd att någon lindat in sin elugn i kaowool. Tror det var hansw som gjort det. Vill så gärna höra hur du gjort?
Jag har en ca 20 år gammal Uterm-ugn. Numera otät som bara den. Har byggt om den helt inuti med nya stenar. Men den är inte murad utan bara staplade stenar på varandra. Plåten utanför är jätteskadad och mina glasyrugnar tar 13 timmar till ca 1250 och då är den inställd på 3 tim till 600 grader därefter full effekt.
Kan man månne få veta hur du gjort? Jättetacksam i så fall. Susanne

Såklart om nån har andra tips om hur man tätar sin elugn är jag självklart tacksam även för det. Men det förstår ni väl…Jag är alltid tacksam för alla tips.

På det här generösa forumet kommer säkert tipsen strömma in så småningom. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Undrar bara varför du valde att inte mura stenarna?

Hej Helena! Jag valde inte bort att mura utan ugnen är köpt sån för 20 år sen. Stenarna är lagda på varandra. Sen är det ett plåthölje. Ugnen kommer från Uterm i Kolmården. Stenarna började nu för nåt år sen att luta inåt, som om de snart skulle rasa och då böt jag alla stenar. Tänkte faktiskt inte då på att mura ihop dom. Men höljet är anpassat efter att stenarna ska läggas bara, fast det är klart det går att såga till osv. Nej så knäppt att jag inte tänkte på att mura då!
Men plåten runt om är så skadad och sönder och så läste jag om nån som virat in sin ugn i kaowool. Det lät så bra.
Om stenarnas passform är bra, behövs inget murbruk. Tegel av billigare kvalitet sintrar med tiden (= krymper) på ena sidan, ugnens insida förstås, vilket medför att väggen börja luta inåt. Även "bättre" tegel åldras på samma sätt, särskilt om ugnen är av den "tröga" sorten (bevare oss för s.k. "lågeffektugnar"…), eller om man plågar ugnen länge med dåliga element. Och ju mer teglet sintrar, desto trögare blir ugnen, osv… Men här finns stora skillnader i tegelkvalitet.
Om det rör sig om enstaka glipor mellan stenar, kan man lätt täta genom att pressa in keramisk filt i mellanrummen. (använd glasspinne till mindre springor). Försök att undvika murbruk så långt det går (fast i vissa fall kan man ju vara tvungen…)
Att klä ugnen utvändigt med keramisk filt, medför att man lindar in ugnens stålram, vilken förstås kommer att rosta snabbare. Kan möjligen accepteras som "sista hjälpen", om ugnen ändå är "slut"… Man måste också undvika att isolera in känsliga komponenter som elkablar, kopplingsplintar, termoelement etc Att isolera in termoelementets kopplingshuvud medför nästan 100%-igt att ugnen kommer att överbränna pga förskjutna mätvärden.
Bosse

Tusen tack Bosse! Fördelen med att ha stenarna omurade är när ett element bränner ner i stenen kan man lätt byta den. Det är bra.
Då ska jag testa och peta in keramiskt fibrer i springor och hoppas det går bättre.
Bror Börsum tipsade för många år sen att bränna lägre och längre utjämning för att undvika slita på elementen och därmed också få lägre elkostnader. Det har funkat bra. Första elementbytet efter att jag började bränna så behövdes först efter åtta år, jag jobbar med detta heltid. Så det är en fördel.
Nu är inte ugnen lika snäll längre, visar fel temp, slår inte av alltid när den ska och är allmänt opålitlig. Men den kanske blir glad igen om den blir tätare.
Tack igen Bosse!
Nu
Bosse, vad är en "lågeffekt ugn" för något och varför blir ugnar tröga när stenen sintrat? tack för svar nej jag menar hoppas på svar…

#5 Hur lång utjämning har du nu då, till skillnad från innan och hur många grader sänkte du? Spara element vill man ju alltid:)

Som sagt, nu är inte ugnen lika snäll längre, väldigt opålitlig vad gäller temperatur så jag bränner "på känn". Både automatik och element har successivt blivit så struliga. jag är så trött på den här stackars ugnen och vill ha en Naberugn i julklapp. 200 liters tack.
Men när Bror berättade detta för mig, det är en himla massa år sen, på den tiden ugnen var någorlunda vettig, brände jag på 1230 grader med 1,5 tim utjämning. Det är ju så olika från ugn till ugn. Men man kan börja prova så, eller lägre temperatur och klättra uppåt tills man hittar rätt. Fördelen är också att man aldrig riskerar att det blir överbränt så stora fat eller skålar "slår sig". Så hade Bror räknat ut exakt hur mycket el man sparade. Eftersom, enligt Bror, är det dom sista graderna uppåt som är dyrast. Sen tog det åtta år innan jag behövde byta element.
Han var fenomenal Bror Börsum. Varje gång jag var hos honom och handlade kom man inte bara hem med massa lera och råmaterial utan med en mängd tips. T o m när jag väntade barn tipsade han mig hur jag skulle sitta och stå för att må så bra som möjligt när jag jobbade. Jag sa till honom att han skulle skriva en bok med all sin kunskap. Jag är så glad att jag har kvar skisser han ritat på hur man ska knåda leran och hur man ska slå den osv. Det är väl fler som träffat honom?
Hej Susanne!
Jag fick tyvärr aldrig träffa Bror Börsum. Hade varit givande förstår jag. En livskonsnär tydligen. Ja det var jag som lindat in min ugn med keramiskt fiber eller Kaowool som det heter från fabrikanten.Det passar ju bra just när man bygger ugnen o man upptäcker att ugnen läcker som ett soll. Ugnen läckte ju så till den milda grad att brandkåren kom o hjälpte mig kl 03 på natten. Släkte man lyset i garaget där ugnen stod så lyste hela ugnen som en del hus i juletid med alla slingor av ljus. Jag hade svårt att komma upp i temperatur . De sista 100 graderna 1150-1250 tog tre timmar. Så kunde jag inte ha det.Eftersom jag byggde ugnen själv började jag med att höja ugnens effekt till 15kW.Det blev något bättre o eftersom mit hus hade 25A trefas så kunde jag inte höja mer.Det gällde att behålla värmen i ugnen.Mitt garage blev tillräckligt varmt.Nu hade jag köpt tidigare Keramisk fiber 10 cm tjóck som filt eller matta o genom att linda in min ugn runtom front -vänster sida-bak -höger sida-front. Var lite försiktig med keramisk fiber den dammar kanske som asbets inte braatt andas in.På Locket lade jag två lager värmen stiger uppåt.Dessutom lyckades jag få in ett lager kaowool under elementen innuti ugnen .Detta gjorde mycket nytta. Nu min ugn går snällt upp till 1280 grader på 10 tim 330lo garaget blir bara 30 grader varmt vid taket. KERAMISK FIBERlöste mina problem finns att köpa på ett flertal ställen.
HansW

Tusen tack för den bra beskrivningen. Fantastiskt att det blev sånt bra resultat efter att du lindat in ugnen. Det är ju en sådan bränning man vill ha och inte en ugn som kämpar dom sista graderna. Grattis till ett lyckat resultat. Susanne
Hej susanne.
Nu är det ju så att det är lättare at linda in en tegelhög som jag hade mot en färdig ugn med plåthölje runt omkring. Men det kanske går, man kan ju alltid försöka.Jag har inget plåtstativ på min ugn. Din ugn kanske har en ventilationsöppning upptill där mycken värme smiter iväg. Stäng denna den ska vara öppen vid skröj.Om ugnen är frontmatad eller toppmatad har ju oxå betydelse.Täck de bitar som Du kommer åt .Prova.
Hansw

Jovisst, jag ska börja med att sticka in lite keramiskt fibrer där det glipar och det blir nog överallt…Tack igen!
Jag tror man ska akta sig för keramiskt fiber. Den blir sprödare ju äldre den blir och dammar väldigt. Det blir svårt att klara sig från att andas in. Fibrerna fäster som hullingar i luftrören läste jag nånstans och är orsak till cancer.
Att klä ugnen invändigt verkar ju vara en bra start. Det är nog vad jag skulle prövat.
Sen får man ju väga kostnaden av tid och fiber mot att köpa en ny ugn som bränner bra och som man inte behöver lägga ner det engagemanget på… Om man nu har pengar… eller så kanske man kan ta ett lån?
#14 När jag gjorde min rakuugn så köpte jag miljöklassad keramisk fiber och som jag förstod så var det då inom gränsvärden för tillåtet. Kände att det var bra då man står med näsan i ugnen till och från…..

Min skrutt ugn har sintrat på ena sidan. Ska titta på hur första bränningen blir då jag tagit över den och inte provbränt ännu. Men ska man tegla om hela insidan om det inte funkar bra? Att det tar lång tid är en sak men finns det några risker för keramiken i ugnen. Måste tillägga att det var en mycket intressant ock lärorik tråd.