Bästa ugn för nybörjare?
Hej,
Har försökt hyra in mig i ugnar i närheten men det verkar svårt eftersom det finns en risk att man förstör ugnen. Därför funderar jag på att kanske införskaffa en egen ugn. Men jag är ganska ny på detta och har aldrig själv använt en ugn så därför söker jag tips från er som kan mycket mer. Vad skulle ni rekommendera som en bra nybörjarugn men som ändå har lite kapacitet. För min del är det mest genomförbart om jag kan använda 1 fas. Hur ruinerad behöver jag bli för att få tag på något vettigt alternativ? Inget jättestort men något som rymmer fat, karaffer, vaser etc.
Om du tänker bränna stengods, och bara har tillgång till 1-fas, vill jag rekommendera Nabertherms "N16R".
Det är den enda 1-fasugn som jag känner till, som "på riktigt" klarar av stengodsbränningar.
Ok, den är inte så stor, men bränningarna blir bra, och elementen håller rimligt lång tid…
Du får säkra upp från 10A till 13A propp, men det är sällan några problem. Be en elektriker titta på dina kablar/proppskåp, så brukar det vara snabbt ordnat.
Men, om du tänker bränna lergods, finns många andra små 1-fasugnar som kommer att fungera fint.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-02 19:53 av Bo§e
#1: Tack för det snabba svaret. 😃 Är det Nabertherms Top 16R som du menar? Jag hittar inget som heter N16R?
Ja det är den som jag menar….missade "Top".. 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-02 21:48 av Bo§e