Fel meddelande
Har förlagt min manual till mon ugn en naber topp 100.. nu var det felmeddelande när jag kom ut F10?
Är det slingorna..dvs kortis?
Någon som vet eller kan eller har manualen?
Vad heter automatiken…:?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
På C280, C290 och P300 betyder "F10" att ugnen inte har klarat att nå den inställda temperaturen.
Antingen pga att orken inte finns, eller att lockkontakten inte "klickat" som den skall.
Om lockkontakten är ok, börja med att kolla att ingen propp har gått. Det kan ju vara så enkelt…
Alla proppar hela…?…då kan ett element ha bränt av, eller så är elementen hela, men väldigt slitna…
Det finns fler möjligheter, men börja med detta.
Du fick ett PM.
- Redigerat 2023-08-16 10:43 av Bo§e

#2: tack:-). Och nu har jag kunnat öppna ugnen lite grann jo då första slingan av och alldeles inbrännt i isolerstenen..svart runt omkring..
Tänker jag rätt om jag lägger lite fiber för att få upp det i nivå innan jag byter till nya-slingor ?
En annan sak..blir det kortis om kantaltråden i slingan möter varan..inom samma singa alltså..jag trodde det bara inträffade när två olika slingor möter varandra…
Vet någon?
#3: Fiber är olämpligt, eftersom fibern är mindre temperaturtålig än teglet.
Vid direktkontakt med element kan fibern börja smälta eller åtminstone "brytas ner", och den reaktionen är skadlig för elementet.
Om du har en grop i teglet, kan du ignorera det (dvs om gropen inte är så stor), eller så kan du märla fast elementet med en kanthaltrådsmärla, så att det inte "sticker iväg"….
Man kan också "skära till" en bit ugnstegel och stoppa in i gropen.
Vore bra med en bild här…
Men (viktigt) gör först rent från allt "brunbränt" tegel, som elementet kan komma i kontakt med…!
Det blir ett slags kortslutning, även om strömmen tar en genväg inom samma element.
Dels kan det resultera i gnistbildning som äter av elementet, och om inte annat så ändras elementets motstånd, så att tråden blir hetare än den borde, och förbrukas snabbare….
Skall till varje pris undvikas….!
- Redigerat 2023-08-16 14:38 av Bo§e

#4: du är en kunskapsbank Bosse och jag är ohyggligt tacksam ♡
Fick råd innan att använda fiber..så det gjorde jag och det är presis som du säger..spröd och bara dålig..det var även där elementet gick av..ska pilla/hugga bort där jag la in..skulle verkligen behöva en isolersten..att skära lite i..men det går ju med en flisa vanlig sättplatta också presis som du skriver..får försöka få till detta.