Keramik iFokus

Keramik

Läst 191 ggr
Fredrik1976
0

Keramik grill

Skulle det tekniskt sätt gå att göra en grill i keramik?
Eller skulle den spricka av värmen?
Nån som testat?

ler
1

Det går fint, lera som tål stora växlingar i temperatur finns att få hos typ Witgert. Leran heter 120.7 Flammenfest. Degel leran 922 skulle nog funka också men 120.7 klarar det helt säkert

bjorn.lindberg
0

#1: "Flammenfest" är ju ett rätt roligt namn onekligen.

Fredrik1976
0

Vem säljer den leran?

/F

ler
0

Det vet jag inte, men om du kan ta 1 ton så kan jag ordna det

Fredrik1976
0

#4: haha blir lite halvsvårt..😂
/F

bjorn.lindberg
1

#3: Lars Tärn säljer Witgert 922, den är rätt jävla dyr dock, räkna med 400-500 SEK per 10 kilo skickat.

• Redigerat 2023-08-18 13:52 av bjorn.lindberg
Bo§e
0

Det är möjligt att valet av lersort inte är det mest kritiska, när det gäller en grill.
Utformningen kan vara minst lika viktig, när det gäller att klara termiska spänningar i godset.

Nu spånar jag (!), men jag förställer mig att man skulle kunna tillverka en helt ok grill av vanlig lergodslera magrad med 25-50% chamotte, eller t.o.m. sand, eftersom en osintrad lera klarar termiska spänningar bättre än en sintrad, och några höga temperaturer handlar det ju inte om här….

En okomplicerad "ren" form är en fördel, och godstjockleken bör vara "lagom bastant", dvs inte överdrivet tjock, men inte heller tunn…
Bränn till 1000°C

Det här tror jag skulle fungera fint, utan att behöva söka efter "exotiska" leror….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-18 15:12 av Bo§e
ler
0

Ja det kunde säkert gå fint med massor chamotte och en ren rund form utan vassa kanter.

bjorn.lindberg
0

#7: Jag var inne på lite samma spår. Witgert 922 skall klara runt 1500 C om jag minns rätt, vilket låter mycket för en grill. Känns som man borde kunna ta lergods som du säger och trycka i chamotte, precis som du och Ler säger. Tänker lite på hur man gör traditionella kokkärl i tex. Afrika. Lergods med chamotte och runda former utan vassa kanter.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en fin grill av magrat lergods.
Garanterat inget exklusivt material här….

• Redigerat 2023-08-18 18:33 av Bo§e
ler
0

Man kan ju ha i lite talk i leran om man vill, hjälper normalt lite på att undgå sprickbildning

Fredrik1976
0

#10: tack för alla tips! Blir å testa med lergods å seidsll det funkar. :) om jag ska göra en ugnsform. Är det bättre att använda lergods än stengods? Tänker mjuka former kanske tjockt gods.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bo§e
0

#12:
Ugnsform:
Lergods går utmärkt. Tänk på alla "röhmertopf" som är i bruk. De är vanligtvis gjorda i helt vanlig rödlera, utan chamotte.

Om du vill göra ugnsformen i stengods pga bättre diskbarhet m.m. går det också bra.
Jag vill påstå att föremålets utformning är viktigare än att välja någon "speciallera".

På Höganäs Keramik gjordes ugnsformarna i fabrikens "vanliga" stengodslera, vilket normalt inte utgjorde något problem. …men formen kunde ibland vara kritisk.
En inledande test gick till så att ugnsformen värmdes till ca 250°C, och släpptes ner i en balja kallt vatten…!

Jag tror inte att du får några problem med detta…

Fredrik1976
0

Tack Bosse!

Med vänlig hälsning,
Fredrik