Keramik iFokus

Keramik

Läst 106 ggr
stickelickan
0

Högbrännd lergodslera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om jag kan använda högbrännd lergodslera för rakubränning?

Bo§e
0

Kommer att gå fint…!

Eller menar du att leran är högt skröjbränd…?….hur högt…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-25 01:15 av Bo§e
kinnekulle
0

Titta på paketen där står det oftast max temp..håller du dig bara under där eller omkring så går det bra..sedan är det säkrare om det är chamotte i leran

stickelickan
0

Hej jag har bra arbetat med stengodslera innan! Har aldrig rakubr.med lergods övehuvudaget! Tänkte att det inte funkar med lergods? Finns det olika typer av lergods? Typ låg el.högbränd

kinnekulle
0

Jo det funkar bra på lergods..och hmm..hur ska jag säga..när går en leta över från att vara lergods till stengods..är en stengodslera som man bränner till 1000..lergods;-). Kluriga tankar..men nu bränner man ju oftast inte Raku högre än typ 1050-1070..eller så..så det funkar säkert fint..om det inte är en naturlera..dvs uppgrävd där du står typ.
Jag har brännt lergods i Raku. Det som är viktigt är ju att det finns chamotte i leran eftersom det är stora temperatur skillnader utanför..i..och utanför ugnen..i ett ganska snabbt tempo..
Men har du brännt Raku innan så vet du säkert det♡
Testa vett ja

stickelickan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för hjälpen! Jag får allt testa!

kinnekulle
0

#0: men Åsa e det du!!! Men ha ha när jag såg "päronen" så tänkte jag..detta könnas lite som åsas. Ha ha ja jösses♡ vi kunde ju ha ropat till varandra;-)