Högbrännd lergodslera
Kommer att gå fint…!
Eller menar du att leran är högt skröjbränd…?….hur högt…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-25 01:15 av Bo§e

Titta på paketen där står det oftast max temp..håller du dig bara under där eller omkring så går det bra..sedan är det säkrare om det är chamotte i leran
Hej jag har bra arbetat med stengodslera innan! Har aldrig rakubr.med lergods övehuvudaget! Tänkte att det inte funkar med lergods? Finns det olika typer av lergods? Typ låg el.högbränd

Jo det funkar bra på lergods..och hmm..hur ska jag säga..när går en leta över från att vara lergods till stengods..är en stengodslera som man bränner till 1000..lergods;-). Kluriga tankar..men nu bränner man ju oftast inte Raku högre än typ 1050-1070..eller så..så det funkar säkert fint..om det inte är en naturlera..dvs uppgrävd där du står typ.
Jag har brännt lergods i Raku. Det som är viktigt är ju att det finns chamotte i leran eftersom det är stora temperatur skillnader utanför..i..och utanför ugnen..i ett ganska snabbt tempo..
Men har du brännt Raku innan så vet du säkert det♡
Testa vett ja

#0: men Åsa e det du!!! Men ha ha när jag såg "päronen" så tänkte jag..detta könnas lite som åsas. Ha ha ja jösses♡ vi kunde ju ha ropat till varandra;-)