Keramik iFokus

Keramik

Läst 203 ggr
bjorn.lindberg
0

Spodumen och Petalit på Cebex

Kom precis från Cebex i Malmö, spodumen och petalit utgår i sortimentet, ingen på plats visste varför. Nån som har nån aning om vad som pågår?

ler
2

Det är svårt att få tag på på grund av att det innehåller litium och alla jävla bilbatterier ska ju ha det

bjorn.lindberg
1

#1: Jo så är det ju. Fast det går väl att köpa antar jag? Det är väl inte slut slut på marknaden liksom.

Min gissning är att Cebex inte vill hålla på med det för att priset fluktuerar för mycket och det är hopplöst att hålla priserna uppdaterade.

ler
1

Nej det är nog inte det, min leverantör hade inget petalit att sälja till mig, men så klart om man kontaktar producenten så finns det nog, jag har inte jagat efter det

luddolera
1

En del av deras färdigblandade glasyrer (bl.a. 2209) har ju Li som fluss. Spännande att se om de fortfarande kommer tillhandahålla dessa.

Bo§e
0

#4: Ja, olika glasyrtillverkare kan ju ha varierande mängder S och P på lager.
Det kommer nog att visa sig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

Vet vi om det finns några renodlade litium frittor som inte innehåller zink eller bor? Antar att det blir typ spodumen i så fall.

ler
1

A 3069 P är en fritta som har 0,5 litium och 0,5 magnesium

L.A.E
1

Ser att man kan köpa material från England Scarva, Spodumen 10 kg ca 3000kr, Petalit/ Lepedolite 10 kg 660 kr + frakt

ler
0

Ja det finns i Tyskland också och 25 kg kostar 180€ om jag läst riktigt

ler
0

Hos Seemann finns det både spodumen och petalit

bjorn.lindberg
0

Ja precis, hittade igen annorstädes, min fråga var mest vad det kan vara för anledning till att Cebex tänker ta det ur sortimentet.

bjorn.lindberg
0

#7: Verkar som det är en massa bor i den också. https://digitalfire.com/material/frit+a+3069

Alternate names: Frit A3069, Frit 3069P, Fritte3069P - Digitalfire Reference Library (no ads)
ler
0

Ja vill man undgå det så finns det fritta som har 0,3 eller mindre