Vi glasyr
Vit blank tennglasyr sökes!
Jag har en fråga till er i gruppen. Har under många år haft en stabil vit glasyr som jag köpt från Cebex vid namn 5955. Gjorde glasyrer själv förut men pga tidsbrist har denna glasyr varit en bra basglasyr.
Eftersom den utgått numera är jag lite vilsen vad jag ska köpa eller göra för glasyr som liknar 5955. Brukar måla ovanpå den vita glasyren med kobolt.
Har provat Lars Tärns glasyr C 012 som är ganska bra men inte helt hundra. Är det någon som kan tipsa mig om en bra basglasyr så skulle jag bli så tacksam.
Kan även tänka mig att köpa från andra ställen men brukar vända mig till Cebex eller Tärn.
Vilken glasyr skulle ni rekommendera?
- Redigerat 2023-09-20 18:19 av Krackelura
Tennglasyren 5955, som ursprungligen är en gammal Brodab-glasyr av Charlie Österlind, är/var baserad på en fransk fritta, vars nummer jag tyvärr inte minns, och som förmodligen inte finns längre.
Tråkigt om den inte kan tillverkas längre, och den glasyren kommer att bli saknad av många, efter alla år…
Troligen inte lätt att återskapa fullt ut, men Ler kanske har någon idé….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-09-20 18:35 av Bo§e
#1: Tack för svar Bosse! Ja den har varit min favorit under många år. Fick förslag på en annan vit glasyr från Cebex som inte alls var det jag sökte. Tänker att vi är många som haft denna glasyr som favorit.
Ja jag kan hjälpa om jag kan få fatt på 50-100 g så jag kan göra ett bränntest och så måste jag veta vilken temperatur det är
5955 finns fortfarande hos Cebex och återförsäljarna
Du har ett PM
#4: Ja, jag ser nu att den "finns i lager" på hemsidan…!
Kan man tillsätta färgkroppar (och få fram pastellfärgade varianter) eller oxider till denna glasyr? Är nybörjare och tar gärna en genväg istället för att blanda allt själv.
#6: Ja, det går fint att göra som du föreslår.
Eftersom den redan är pigmenterad (vitt), finns det en övre gräns för hur mycket färgkropp man kan tillsätta, innan glasyren börjar flyta sämre, men måttliga mängder färgkropp för att få "pastelliga" toner är inget problem…
#7: Tack snälla för hjälpen, och vad bra!
#7: Förresten, funkar det även att tillsätta oxider eller kopparkarbonat, för att få färg? Eller krockar det med något då?
#9: Det funkar, men för det mesta mindre bra, eftersom oxiderna oftast är mer grovkorniga än färgkroppar (sprider sig inte lika bra), och kopparkarbonatet kommer att bli väldigt blekt och trist….
Gör gärna några prover, men jag gissar att du kommer att tycka att färgkroppar funkar bättre….
- Redigerat 2023-09-22 23:32 av Bo§e
#10: Aha, intressant. Tack! Skulle det funka bättre att tillsätta oxider till en transparent glasyr? För att få något celadon-liknande.
#11: Ja, glasyrer med celadonliknande uttryck (och många andra), kräver ett visst halvtransparent, optiskt "djup", och då måste man utgå från en klar basglasyr (och eventuellt tillsätta en gnutta tenn eller titan för att få den lilla opacitet som - kanske - behövs)
Glasyrer som grundas på en vittäckande basglasyr blir verkligen helt opaka, och har inget djup alls, och får därför ett helt annat uttryck…
Det här är en grundläggande skiljelinje, där man får göra ett val, dvs optisk djupverkan, eller inte…..
- Redigerat 2023-09-23 14:58 av Bo§e