Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningmaterial
Läst 100 ggr
bella2036
0

Järnyxor i brännugn??

Hej!
Jag har fått frågan om jag kan värma upp rostiga järnyxor
till 800 grader i min brännugn (inför härdning av järn)
Nån som vet om det kan orska skador på ugnen? eller händer inget särskilt?

Bo§e
0

Det går fint att härda stål i keramikugnen, och det blir inga skador, förutsatt att järnföremålen inte kommer i kontakt med ugnens element….

Keramikugnar har ofta(st) en större öppning än små härdugnar, vilket innebär en större "värmechock" för operatören när föremålen lyfts ut.
Man får m.a.o. skydda sig ordentligt..😬…och det är bra att ha en medhjälpare som sköter snabb öppning/stängning…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-29 14:00 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

När vi ändå är inne på den tråden, bränna bort smuts från gjutjärnspannor, nån som provat?

Bo§e
0

#2: Har inte provat, men organisk smuts borde försvinna effektivt, tänker jag….eller åtminstone omvandlas till hanterbart "fnas"….

• Redigerat 2023-09-29 13:45 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#3: Ja precis min tanke, gissar att man kör långsamt upp till 500 C och håller en halvtimme.

ler
0

Men varför inte lite kemi och skrubb? Det kan väl inte vara så smutsigt att man måste använda ugnen?

bella2036
0

#1: Tack för snabbt svar Bosse! :-)

bjorn.lindberg
0

#5: Ja du, mina pannor har en del slagg under alltså.

Bo§e
0

#5: "Kemi och skrubb" :
Kristallsåpan som du tipsade om vid ett annat tillfälle, var faktiskt riktigt effektiv, om man bara ger den litet tid…..

#4; Frågan är vilken temperatur som är optimal….?
Kanske måste man ta upp det till "cherry red" (drygt 700°C) för att omvandlingen skall bli fullständig….?
Detta är dock bara en fundering…..

• Redigerat 2023-09-29 22:34 av Bo§e