Keramik iFokus

Keramik

Läst 264 ggr
cpjt
0

Strömavbrott vid glasyrbränning

Hej!

Några timmar in på glasyrbränningen blev det strömavbrott. Tror att ugnen var uppe i ca 600 grader. Jag har en Rohde TE 80 S. Det jag undrar är hur jag borde göra när strömmen väl kommer tillbaka. Eller är allt i ugnen kört? Strömmen har varit borta i ca 35 min nu..

Tacksam för råd!!

Bo§e
0

Inget har tagit skada, så det är ingen fara.

Det bästa man kan göra är att låta det kallna, och starta om hela programmet från början i morgon.

Orsaken är att styrningen kan bli "förvirrad" om man startar ett program när temperaturen i ugnen överstiger första rampens omslagspunkt.

Styrningar fungerar visserligen på litet olika sätt, men det är lugnast att göra så, om man inte vet hur den kommer att reagera…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

cpjt
0

#1: tack så mycket!! Då känns det lite lugnare. Tror du att kvalitén blir sämre av detta? Då jag ska sälja keramiken vill jag såklart att de ska hålla en hög standard.

Bo§e
1

#2: Om bränningen avbröts vid 600°C, borde det inte bli någon skillnad alls…

ler
0

Hej det blir med garanti ingen skillnad

cpjt
0

Hej! Nu när jag fick igång ugnen kom den nästan upp i temp 1060 av 1220 men sedan fick jag meddelandet E A4 ”heating rate too low on full power”. Och så hade den dippat till 900 grader… kan detta vara kopplat till strömavbrottet? Och borde jag nu avbryta bränningen?? Är rätt nervös då det är en helt ny ugn och jag är rädd att riskera att förstöra den!

Bo§e
0

Börja med att kolla om alla tre proppar är hela. (Ugnen går väl på 3-fas…?)
Om en fas (av tre) är borta, får du just detta felmeddelande, och bränningen avbryts pga bristande ork.

Det borde inte ha med strömavbrottet att göra, men gör denna koll först.

• Redigerat 2023-11-01 00:03 av Bo§e
cpjt
0

#6: den går på 3-fas och jag har kollat att är helt. Det jag regerade på är dock att ugnen är tystare än tidigare. Förut har jag hört ett surrande ljud emellanåt. Tänkte att det var när den gör temeraturhöjningar? Vet du om detta kan vara kopplat till problemet?

Bo§e
0

#7: Ok. Då måste någon (elektriker) mäta upp om ugnen verkligen strömförsörjs av alla tre faser, och om inte, ta reda på var det fallerar, vilket inte sällan är i husets el, och inte i ugnen…..
Kan vara en dålig anslutning i något vägguttag eller stickpropp….ofta något enkelt…
Den kollen får bli nästa steg.

cpjt
0

#8: tack så mycket för hjälpen! Vi har en elektriker som ska fixa i huset imorgon ändå så passar på att fråga honom då.

Bo§e
1

#9: Ja, mycket pekar mot att en fas "inte var med", och elektrikern kan säkert konstatera hur det ligger till.

Bo§e
0

Om (?) elektrikern konstaterar att strömmen kommer fram till ugnen som den skall, får vi börja titta på själva ugnen, och det första du då bör kolla är lockströmbrytaren (säkerhetsbrytaren).
Den kan ha kommit "ur läge" litet grand, så att den råkar "klicka" när ugnen börjar bli varm på utsidan och saker rör sig.
Det kan också skapa felkoden E A4, eftersom elementen då inte får någon ström (och det blir tyst).
Då får man justera lockbrytarens läge, så att det inte kan hända.
Ett fel som inte är så ovanligt hos nya ugnar.

• Redigerat 2023-11-01 01:48 av Bo§e
cpjt
0

#11: strömmen kommer fram till ugnen och han kollade också att lockkontakten är igång. Ugnen har inte svalnat ännu så jag kan inte kolla elementen ännu. Fast det vore ju konstigt om de gått sönder redan tycker jag. Har endast gjort ett par bränningar innan denna.

Finns det något annat jag kan kolla innan elektrikern åker?? Tänkte ringa Brännpunkt nu som jag köpt ugnen av för att få råd också.

cpjt
0

Nu har elektrikern kollat alla element och i lådan utan att hitta några fel. Vi följde brännpunkts lista. Kan det ha varit tillfällig spänningsbrist i elnätet? Nu surrar ugnen igen.

Bo§e
0

#13: Tillfällig spänningsbrist just då..?
Ja, det är möjligt, om t.ex. elarbeten pågått i området. Kanske en fas var tillfälligt borta ett tag…?

En annan möjlighet är lockkontakten, fortfarande.
Den kan ha återgått till "normalläge" när allt kallnade, och då upptäcks förstås inget fel när man kontrollerar….
Lockkontakter kan vara förrädiska, och har lurat många elektriker (eftersom allt har varit "ok" igen när det kallnat) …..

Om nästa bränning fullföljs ok nästa gång, är säkert allt ok, men om det plötsligt slutar surra "i förtid" , kolla lockkontakten.

Som du märker, har jag inte släppt detta med lockkontakten riktigt än…🙂

• Redigerat 2023-11-01 17:57 av Bo§e
ler
0

Nej det skulle jag inte heller, det händer ganska ofta att det är det som strular, bara lite förskjutet så slår den av

cpjt
0

Tack, ska hålla koll på den då. Ugnen var dock fortfarande uppe på 600 grader när han kollade lockkontakten. Men det kanske räcker för att den ska återgå till normalläget.

Ska köra test nu så får jag se hur det går! Hoppas verkligen att det är okej nu.

Bo§e
1

#16: Ja, feljusterade lockkontakter kan uppföra sig väldigt slumpartat, vilket ibland har lett till många dyra felsökningstimmar i onödan, eftersom elektrikerna varit "barking up the wrong tree", så att säga.

Så glöm inte bort den möjligheten, om du skulle få fler störningar…

Hoppas att allt går bra nu…!

• Redigerat 2023-11-01 18:31 av Bo§e
cpjt
0

#17: stort tack för alla tips!! Uppskattas verkligen!

cpjt
0

Det hände igen… så förmodligen har ni rätt angående lockkontakten! Får kolla den till helgen när jag kan åka ut till ugnen igen.

Bo§e
0

Ok….men kolla propparna rutinmässigt, också…

Jag vet inte exakt hur det ser ut på din ugn, men om du hittar lockbrytaren, försök att låsa fast den i "TILL"-läge, med tejp eller något annat, och prova sedan en bränning.
Det borde ge nyttig information…

• Redigerat 2023-11-02 14:42 av Bo§e
cpjt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20: jag justerade lockbrytaren men fick fortfarande samma problem. Ska testa som Brännpunkt föreslog och koppla ur den för att se om det är den som är problemet. Men iom att den tycks ligga i rätt läge känns det som att det kanske inte är den som är problemet ändå.

Bo§e
0

#23: Ja, nästa steg blir att "koppla förbi" (dvs "tjuvkoppla") lockkontakten, för att bli 100% säker på att vi kan utesluta den från misstankar, en gång för alla…

Men det börjar bli litet mystiskt….

Har elektrikern konstaterat att alla tre faser, nollan, jord, "är med" ända fram till ugnen…?
Om det verkligen är så, får vi gå vidare till själva ugnen, och då går tankarna till kontaktorn, eller solid-state-reläerna.

En "vanlig" mekanisk kontaktor fallerar sällan, särskilt om allt är nytt.

Men eftersom ugnen är ny, kanske den har solid-state-reläer i stället för kontaktor….?

Ett solid-state-relä är ett slags elektronisk brytare, som jobbar tyst, och om ugnen har tre sådana (en per fas), bör man kolla så att inte ett av dem "släpper taget" någonstans under bränningen (t.ex. när det blir varmt).
Detta är inget du kan göra själv, utan blir ett fall för en elektriker.

Jag nämner detta som en logisk följd i felsökandet, förutsatt att strömmen verkligen når ugnen, från elnätet, hela tiden….

Men, jag skickade dig ett PM…