Keramik iFokus

Keramik

Etiketterugnbränningbränna
Läst 182 ggr
Mould
0

Förstå brännkurvor

Hej!

Jag har en ugn med automatik som har några förinställda program för bränning, allt väl med det men nu undrar jag hur jag kan skapa egna kurvor? Det finns några lediga platser att mata in egen data, och det jag skulle vilja göra är följande (tar en skröj som exempel):

1. Öka på med 100 c per timme upp till 600 c. (in med pluggen i ugnen)
  2. Därefter maxa upp till 960 så snabbt det nu kan gå utan utjämning
  3. Svalna av bara av sig självt..

Automatiken är en ST310 som jag kan ansluta till en app och mata på "segmenten".

Gör jag rätt om jag tänker så här med segmenten:

Segment 1: Ramp 100 c, Target Temp 600, Soak 0 min
Segment 2: Ramp 150 c, Target Temp 960, Soak 0 min

Osäker på vad rampen ska vara för segment 2.. Räcker det med två segment för detta eller behövs någon mer t ex ett till segment på något sätt för svalningen?

Tacksam för lite tips, om nån har? Kommer säkert med lite följdfrågor oxå :)

Bo§e
0

Så här:

Vanlig skröj:
Segment 1: 100°C/h upp till 600°C
Segment 2: Full fart upp till 960°C
Soak 15 min.

Jag känner inte till ST310, men det bör finnas ett sätt att ange "full fart" i segmentens "rate"- ruta.

Några exempel på "fullfart"-kommandon hos olika märken:
De flesta Nabertherm-styrningar: "0"
Bentrup/Rohde styrningar: "9999" (SKIP) (Prova detta först)
TC 323: "1"

Ett glasyrprogram kan "typiskt" se ut så här:

Segment 1: 150°C/h upp till 300°C
Segment 2: Full fart upp till din valda topptemperatur
Soak 15 min.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-11-06 23:20 av Bo§e
Mould
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket! Hittade nu att man kan sätta 1000 i ramp, då las texten FULL till också :) Lite mer jag funderar på.. det behövs väl inget segment för svalning därefter? Räcker det med två st. alltså?

Funderar också på om inlet air har någon praktisk funktion för ramp och smak?

Bo§e
0

1000….! Ok, den koden var ny för mig….🙂

Om du bränner "normalstort" gods, behövs ingen styrd avkylning, så du kan låta programmet sluta efter "soak".

Om du bränner "känsliga" saker (dvs stora, breda,,) och upplever att du får kylsprickor, kan du lägga in en extra ramp med långsam avkylning.
Men i normala fall behövs det inte.

"Inlet air":
Det kan vara positivt att alltid ha en "liten springa" öppen genom hela bränningen, så att det inte blir för tjockt med ångor i ugnen….det gäller inte minst om man bränner matt glasyr….
Men det skall vara en liten öppning (10, max 15 mm) så att det inte blir någon onödig energiförlust…
Kan man ordna det på din ugn…?

Förresten, hur stor är ugnen…?

• Redigerat 2023-11-06 23:53 av Bo§e
Mould
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, men du tror inte att det är bottenventilen o hålet upptill för pluggen då som de avser med inlet air? Gissar att inställningen i appen är med syfte att utvärdera resultatet senare och spara kurvan för framtida utvärderingar.. Jo förresten, det finns ingen 'end' funktion i appen. Brukar det vara så att programmet helt enkelt avslutar efter sista steget då dvs efter t ex sista utjämningen vid topptemp?

Bo§e
0

"End": Om det inte finns några värden inlagda i de följande segmenten, förstår styrningen att bränningen är avslutad, eftersom den inte har något mer "target" att jobba mot.

Så, om du "skriver över" ett gammalt program som har fler segment, och lägger in ett kortare program, får du se till att "nolla" det överflödiga segmentet/segmenten, så att styrningen inte tror att den skall fortsätta….

Ventilationen:
Har du relästyrd ventilation, lagd som ett "event" i programmet….?
Jag trodde att den funktionen var manuell, som den oftast är…därav mitt "tips"….

• Redigerat 2023-11-07 13:39 av Bo§e
Bo§e
0

Många styrningar har några extra "events" inlagda i mjukvaran, som t.ex. kan användas till relästyrd ventilation m.m.
Dock levereras de flesta ugnar med vanlig manuell ventilation (plugg och spjäll), om man inte beställer automatspjäll som frivilligt tillval….

??

Mould
0

Ok tack för alla kloka råd och svar, hoppas någon annan får nytta av frågorna och svaren i framtiden.