Keramik iFokus

Keramik

Läst 131 ggr
Filip Palmquist
0

Extern ugnsring från Rhode

Hej! Är det någon här som har haft problem med stora temperaturskillnader från när man har byggt på sin ugn med en extern ugnsring? I botten kommer den bara upp till 1200, men i mitten och högst upp kommer den upp i 1240.

Hur har ni fått lösa det om ni har haft det problemet? Har testat att ändra mitt program men blir samma problem.

Tacksam för svar!

Bo§e
0

Fungerar elementen i den extra ringen…? Blir de varma…?
Gör "papperstestet":
Lägg en liten pappersremsa på varje element, uppifrån och ner, och kör ugnen en kort stund så att pappret bränns.
Så kan du se om alla element "är med", eller inte…..

Och, du har väl kollar propparna…? Om inte, börja med det.

Vilken Rohde-ugn är det….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-11-14 12:57 av Bo§e
Filip Palmquist
0

#1: jag testade att dra igång ett torkprogram i 1 min och kände på elementen på ringen och dom va varma. Borde jag testa papperstestet ändå? Jag byte mina element i samband när jag fick den också. Borde man inte få ett felmeddelande om det blir något el fel? Det är modellen TE-mcc+

Bo§e
0

#2: Gör papperstestet ändå, för säkerhets skull, så syns det tydligt om något inte stämmer.
Lägg en remsa på alla ugnens element, så att du kan jämföra.

Felmeddelandet kommer inte på en gång, utan först när styrningen "inser" att temperaturen inte orkar nå sitt programmerade mål….

bjorn.lindberg
1

#0: Har du koll på att du har rätt element på rätt plats? Jag rörde till det när jag bytte på min TE 145 S, den är typ en TE 90 S med en extra ring. När man läser Rohdes dokumentation är det inte helt uppenbart vilka element som hamnar var.

Filip Palmquist
0

#3: okej ska testa detta! Tack!

Bo§e
0

#4: Ja det är också en relevant fråga….!

Filip Palmquist
0

#4: hmm ingen aning. Tyckte alla såg lika dana ut. Hur gjorde du för att se om de hamnade på rätt plats?

bjorn.lindberg
0

#7: Man kollar vad det står på lådan och sen kollar man i dokumentation vart de skall. Har du tre ringar i väggen och en i golvet? Eller är det bara tre och inget i golvet? Har du kvar lådorna? I så fall vad står det på dem?

Som exempel, i min ugn finns det två stycken 13.9 ohms element, ett 12 ohms element och ett på 1.9 ohm som skall i golvet. I mitt fall ser 12 ohms och 13.9 ohms-elementen likadana ut.

Om du bara har 13.9 ohms element spelar det ingen roll var de hamnar.

• Redigerat 2023-11-14 14:41 av bjorn.lindberg
Filip Palmquist
0

#8: jag har inga på golvet. Men det har jag inte kollat ordentligt inser jag. Får kolla upp det.

Filip Palmquist
0

#9: alltså va det är för typ av element

bjorn.lindberg
0

#9: I så fall borde de vara samma på alla ställen. Ugnen använder tre faser och varje fas borde belastas lika mycket, e.g. 13.9 ohm per fas. Men kolla för säkerhets skull.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Jag har aldrig sett en Rohde elementkartong, men borde det inte stå var elementen skall placeras…?
Hos andra tillverkare är det vanligt med numrering, och då är "1" alltid överst, osv, enligt något slags oskriven lag….

Bilden visar hur det kan se ut (en gammal engelsk toppmatasd ugn).
Då blir det inga frågetecken…

• Redigerat 2023-11-14 15:02 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#12: Hittade denna när jag kollade runt:

https://www.rohde.eu/media/pdf/c8/f5/cf/2020-Preisliste-KH-Ersatzteile_EN-web.pdf

Det är inte helt uppenbart när man kollar i den vad det är för element, men om man kollar på tex. en TE 150 MCC+ så är det samma reservdel på alla positioner.

Nu vet vi inte exakt vilken ugn Filip har men min gissning är att det är fallet även här, baserat på vad jag kan se i reservdelslistan för MCC+ ugnar.

Filip Palmquist
0

#11: det ska jag göra. Tack för all svar!

ler
0

När man köper en ugn därifrån som kan ha en extra ring så kör ugnen från början bara på två faser och ringen blir den tredje fasen så det borde väl vara samma belastning. Men du kan fråga dom på Seemann dom har styr på dom ugnarna

Filip Palmquist
0

#13: okej tack!