Vit glasyr med rosa ton
Hej, hoppas någon har svar på min fråga. Vad beror det på när vita glasyrer tonar i rosa och hur undviker man det? Har frågat leverantörer om deras glasyrer innehåller krom och fått nej till svar. Tänkte att det var andra glasyrer som påverkar min/mina vita. Nu sist blandade jag en transp. glasyr från receptsamlingen, ”En bra blank grundglasyr från analys av Mineral-Dunits 308. Den kan du färga in med Tenn alt. zirkon
Nr fältspat……..32.24
Dolomit………….5.12
krita…………….14.0
Bariumkarbonat..5.55
Kaolin…………..10.35
Kvarts…………..32.73”
Gjort prov med både tennoxid och med zirkonsilikat.
I ugnen hade jag med små prover av en mörkgrå lera ”116” och på dessa blev det mer rosa.
Leran 116 innehåller tydligen något som påverkar mina vita glasyrer. Även om det är så små saker av den leran i bränningen, påverkar det andra glasyrer?
Har någon recept på en bra vit stengodsglasyr?
116 är färgad med krommalm så det kommer därifrån. Gör glasyren med zirkonsilikat i stället för tennoxid
Tack för svar!
Gjorde en prov med zirkonsilikat och tyckte att den också drar mot rosa. Inte lika mycket men ändå.
Kan 116 påverka glasyrer i ugnen även om det bara vara en liten provbit av den leran i bränningen?
Nja det är svårt att säga, det behövs väldigt små mängder av krom för att färga en vit tenn glasyr men om det är nog med en liten provbit av den leran? Knappast troligt men inte omöjligt