Keramik iFokus

Keramik

Läst 97 ggr
tildabauer
0

Priser på keramik till företag

En liten fråga till er som säljer till företag!

Gör ni skillnad på priser till era företagskunder beroende på om de ska köpa in produkter för att sälja vs köpa in för eget bruk / som presenter till anställda?

Om du ex ger 50% av dina vanliga priser på produkter som ett företaget köper in för att sälja till sina kunder, ger du då samma priser när företaget uttalat vill köpa julpresenter till sina anställda eller koppar till fikarummet?

bjorn.lindberg
0

Jag brukar ha ungefär samma pris till företag, e.g. restauranger, som privatpersoner, kanske lite rabatt om de köper mycket. Fast jag är rätt billig till att börja med.

ler
0

Du får se på täckningsbidraget och känna efter själv hur mycket du vill göra, klart att om man säljer väldigt mycket till ett företag som säljer vidare så kan man inte få samma pris som om man sålde i egen butik, och är det en kund som du redan säljer till? Om dom bara har kontaktat dig så tar du väl det priset som står på prislappen om det nu inte är väldigt mycket

tildabauer
0

#2: Det handlar om en redan etablerad företagskund till mig, som köper in produkter till 50% av det priset jag själv tar för att sälja vidare till sina kunder.

Det jag funderar på är hur jag ska göra när de nu också vill köpa produkter in till sig själva att använda internt (dvs inte sälja vidare).

Finns det någon kutym/standardpraxis för detta?

ler
0

Ja då är det väl en fråga om vad det är? Är det något som dom inte köper normalt och om det är mindre mängd så tycker jag att du ska ta det priset som du annars ville ta, kanske en liten rabatt om det är en bra kund