Kittec! X line. 85l S
Hejhej!
Är det någon som har en åsikt om den här ugnen, eller egna erfarenheter?
Har förstått det som att märket och modellen ska vara bra. Prisvärd, har jag läst.
Effekten är 5,6kW.
Jag har inte så mycket erfarenhet av just Kittec, så det kan jag inte kommentera, men siffrorna, 85 liter volym och 5,6 kW effekt, känns inte särskilt imponerande, om man tänker sig att jobba med stengods.
5,6 kW hade passat bättre för en 60 liters ugn…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-27 19:05 av Bo§e
Aha okej! Jag kanske borde skaffa en som är 65l eller 75l då. Eller 65l kanske det är det enda rimliga?
Blir konsekvensen annars snabbt utslitna element och långa bränningar? Försöker läsa på om detta…
Men om du köper en mindre så återstår ju frågan hur mycket effekt den så har
De två mindre har också 5,6 kW, glömde skriva det 🙂
Med 5,6 kW effekt, skulle jag välja 65-litersugnen. (…är det X65 S….?)
Då blir du mer nöjd med bränningarna under längre tid….och sänker elementkostnaderna…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-27 20:17 av Bo§e
Tack för råd! Ska överväga 65-litarn.
En annan fundering… hur bär man en ugn på 95 kg? Går det om man hittar några starka personer och kanske har en pirra till hjälp?
Ja ett par starka typer klarar av det men undvik att det skakar för mycket om du kör den på någon vagn
- Redigerat 2023-11-28 20:00 av ler
Jag har en splitterny Kittec X100S, specad på 6,8 kW
Nu har jag bara hunnit köra den två gånger, men hittills inga konstigheter alls. Den är ruskigt snabb upp i temperatur. Jag tror att den är rätt så välisolerad, då den är snabb upp i temp, men avkylningen tar tiiiid. Skröjbränning tog ca 24 timmar att svalna till 75 grader.
Jag tänker att en välisolerad ugn rimligtvis borde kunna kompensera en del för lägre kW/Liter
Jo så är det ju