Keramik iFokus

Keramik

Läst 131 ggr
larsbildt
1

Problem lerkvarn Venco vakuum 75mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi har en lerkvarn där inte vakuum-funktionen fungerar.

Är det någon som har efarenhet, som kan de här lerkvarnarna?
Bruksanvisningen ger ingen ledning eftersom den ö.h.t. inte omfattar vakuum-delen, kompressor, m.m.

Vår lerkvarn har stått utan användning ett slag och det kan naturligtvis vara någon slags packning som torkat och därför uppstår inget vakuum. Men jag tror att det är den tryckregleringsventil, eller tryckregleringsvalv, som jag bifogar bilder på som är boven. Den släpper hela tiden in luft och då blir det ju inget undertryck i slangen som leder upp till tryckkammaren på lerkvarnen.

Ja, som sagt tacksam för tips och råd från någon som har erfarenhet eller bättre gissningar än jag själv! ;-)

//Lars

Bo§e
1

Om vacuumpumpen "snurrar och går", men ändå inte levererar något undertryck, kan det t.ex. bero på att pumpens oljenivå är för låg, eller att oljan innehåller en massa vatten….

Här är en manual, där vacuumpumpen och dess skötsel beskrivs på sid 4 och 7.

Obs! Det är viktigt att använda någon av de oljor som rekommenderas.
Tips: Det som på bensinmacken säljs som "gräsklipparolja" är som regel SAE30…..läs det finstilta på flaskan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-12-01 01:29 av Bo§e
larsbildt
0

#1: Tack för tips och manualen! Har kollat oljenivån, den verkar OK, men inte uppe vid max-nivå… Svårt att tro att det är vatten i oljan eftersom den stått stängd en tid? Kan byta oljan för säkerhets skull!
//Lars

Bo§e
1

#2: Oljan blandas efterhand med kondensvatten, vilket märks genom att den blir en "emulsion", och inte längre ser ut som olja.
Den här pumpen verkar inte ha något inspektionsfönster (?), men om du tappar ur oljan, ser du hur den ser ut….

Ibland är emulsionen så "kläggig" att den har svårt att rinna ut när man tömmer pumpen. Då får man skölja ur den med litet färsk olja…..

Det finns förstås andra felmöjligheter, och sätt att felsöka, vilket beskrivs i manualen, men en bra början är att kolla att oljan är ok…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-12-01 17:29 av Bo§e