Var är felet på drejskivan?
Jag har en minst 30 år gammal drejskiva utan angivet fabrikat men med engelsk elmotor(Newman, Bristol). Drejtallriken roterar inte helt centrerat. Tillfrågad sakkunnig anser också att den inte roterar som den skall.
Kullagren i båda ändar av vertikala axeln glappar inte, remmen mellan motor och vertikala drivskivan är dock inte riktigt spänd (uttöjd efter många år?). Trycker man mot drejtallrikens kant bromsar den utan att det hackar eller rycker på något sätt.
Kan mellanpackningen i horisontella skivan vara sliten? Kan ny drivrem avhjälpa felet? Vad göra?
Amatör på Aspö
Hej,
Jag känner igen den där drejskivan.
Har för mig att de tillverkades i Sverige av någon mindre tillverkare (minns inte vem…).
Möjligen var de ursprungligen tänkta för industribruk.
Mycket rejäl konstruktion…!…och de brukade vara fastskruvade mot en bänk….
Om den slirar, brukar det vara beläggningen på den horisontella drivskivan (bilden) som är sliten.
Om beläggningen inte är helt nedsliten, kan man justera det stora drivhjulet så att det ligger an litet hårdare mot det lilla hjulet.
Titta vid det stora hjulets lagring: Det bör vara flyttbart axiellt för att möjliggöra denna justering.
Detta är normalt underhåll, som får göras ibland.
Om det lilla hjulets beläggning är "snustorr" och blanksliten, så att det ändå är benäget att slira, kan man rugga upp ytan med sandpapper (under rotation), och eventuellt spraya litet "remspray" (finns t.ex. hos Biltema ) på beläggningen för att öka friktionen.
Men det är inte säkert att detta är nödvändigt, om allt är rätt justerat….
Om drejtallriken wobblar:
En aning skevhet kan man acceptera.
Man blir inte någon sämre drejare för att tallrikskanten t.ex. rör sig en halv mm upp och ner,
Men om skevheten är större, så att det verkligen blir störande, är det bästa att lämna in hela axeln med tallriken påmonterad, till en verkstad, så att de kan plansvarva tallriken med axeln på plats. Då kan man få ett perfekt resultat.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-02-11 15:47 av Bo§e
En sak som är viktigt att tänka på när man har denna typ av drejskiva är att inte ska stänga av med drivning på utan att den alltid står i "friläge" när man inte använder den. Stänger man av den och låter den stå när det horisontlla skivan trycker mot den vertikala så blir bellägningen på den horisontella skivan ojämn och drejtalriken kommer då gå ojämnt.
#2: Ja, det är riktigt, och värt att nämna…!
Samma sak gäller Shimpo RK-2, och de andra äldre "ring-cone"-skivorna med "mjuka" drivringar…..
- Redigerat 2024-02-11 20:37 av Bo§e
#1: Stort tack för detta svar! Nu jobbar jag vidare med detta.
Tack!
#2: OK, kollar detta.
Aspö-amatören
#5: Det kan finnas varianter här, men jag misstänker att du kommer att hitta något slags justeringsmöjlighet vid axeln till det stora hjulet.
Hej!
Nu har jag sandpapprat och remsprayat kanten på den horisontella drivskivan. Drejtallriken drar jämnt när jag bromsar mot kanten. När man tittar i nivå med kanten mot en fast kant med skivan igång ändrar sig avståndet obetydligt.
Kan jag på ngt sätt skicka en video som visar hur det ser ut?
Hälsn
Thomas/Amatören på Aspö
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
https://vimeo.com/914126848
https://vimeo.com/914126835
Hej igen!
Nu lyckades jag ladda upp två videosnuttar på Vimeo.
Hälsn
Amatören på Aspö
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
video nr 2
Amatören på Aspö
Hej,
Vad som syns på filmerna ser helt ok ut, tycker jag.
Om orken är bra när du bromsar skivan med händerna (dvs inte slirar), behöver du nog inte göra mer.
Annars får du justera det stora vertikala hjulet, som nämnts tidigare.