Keramik iFokus

Keramik

Läst 149 ggr
Krummelur
0

Bygga ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Snälla, hjälp mig med råd och att tänka.. jag vill bygga en enkel ugn att bränna i. Vet inte mycket om detta, men tänker ungefär- hur svårt kan det va?😅
Inbillar mig att jag kan ha ett kapat och isolerat oljefat upp och ner på den här eldstaden.. Med skorsten och vedlucka eller lucka för gasolbrännare såklart.

Blir föremålen sotiga och svåra att få rena om jag använder eld? Blir resultatet bättre med gasol?
Måste jag ha en sättplatta eller kan jag lägga föremålen på sträckmetall? Kanske kan jag skydda dem från sot om jag lägger in dem i typ tomma aluminiumburkar eller dylikt, ovanpå sträckmetallen?
Ser att det finns lite olika benämningar på eldfast isolering på nätet, med varierande priser också. Duger andra sorter än just superwool som jag sett råd om?
Det mesta verkar kosta ganska mycket pengar, och jag är rätt fattig nu, och undrar om jag verkligen måste köpa allt det dyraste eller om det funkar med lite billigare material?

/ Eva

Ulla
0

Hej!
Det finns många beskrivningar på enkla ugnar som man kan bygga. Här är t ex en beskrivning på en rakuugn som jag har byggt och bränt i. Jag brukar bränna upp till ca 1000°C i den men har inte testat att gå högre.

Beskrivning på rakuugn

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
bjorn.lindberg
0

Det finns lite olika varianter på ugnar. Den enklaste att bygga är en så kallad "updraft", tänk en eld eller gaslåga, ovanpå den ett galler eller sättplattor och i toppen en skorsten. Man kan precis som du säger tänka sig ett oljefat som isolerats med keramiskfiber med ett hål i toppen som "skorsten". Denna typ av konstruktion blir sällan speciellt mycket varmare än runt 1000 C men borde funka fint till tex. "raku".

Om du behöver mer temperatur än så får du kolla på andra konstruktioner, e.g. "downdraft" eller "crossdraft". Speciellt en downdraft ugn utnyttjar mer av lågan men för att komma upp i 1300 C så behöver du tegel som kan buffra värme. Man kan bygga små downdraft ugnar. Kolla efter en Phoenix Kiln på google, man kan göra dem små och använder man isolertegel går de rätt fort att elda.

Om berättar vad du vill göra med ugnen så är det enklare att komma med mer konkreta råd.

Bo§e
0

Ja, som Björn säger, blir det lättare att ge råd om du berättar vad du vill göra med ugnen.

Ullas beskrivning (#1) är bra, om du vill göra det riktigt enkelt.

Men här är svar på några av dina frågor:

Bränning med levande eld går alldeles utmärkt, oavsett om bränslet är ved eller gas.
Sot behöver du inte bekymra dig för, eftersom det brinner upp och försvinner vid en lägre temperatur.

Sättmaterial av metall är inte så lyckat.
Antingen smälter det, eller så oxiderar det bort (förbränns) efterhand.
Aluminium (burkarna som du nämner) smälter redan under 700°C, så det går inte alls att använda.

Varför Superwool…? Självklart kan du välja vilken fibersort som helst, men Superwool är mig veterligen den enda keramiska fibern som inte är klassad som cancerframkallande….
Därför väljer många den sorten…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-06 10:11 av Bo§e
Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ved

Om du vill använda en tunna som "ugnskammare", och elda med ved, kan du göra något som liknar den här skissen.

Det är ingen exakt ritning, utan bara en idéskiss…..

Ingen ugnsdörr krävs. Man ställer tunnan "på" godset.

Själva "underredet", dvs det blåa på skissen, kan du provisoriskt bygga/stapla av (helst) eldfast tegel, men i experimentsyfte kan du också använda vanligt tegel, eller t.o.m. lecablock….

Men hur du än gör, har du stor nytta av en pyrometer, så att du kan följa temperaturutvecklingen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-06 11:30 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

En sak att komma ihåg om du vill ha annat än en Raku ugn - hur fort ugnen kyler ner är viktigt. Om du vill bränna stengods måste du täppa till alla luftkanaler efter bränningen.