Keramik iFokus

Keramik

Läst 850 ggr
Säterkleven
0

Rodhe eller Kittec

Hej
Jag vet att ”smaken är som….” men jag vill ändå fråga er
Är i färd med att köpa min första ugn för hobbybruk. Storlek 60l.
Tittat på Rodhe och Kittec. Hjälp, vilken ska jag köpa?
Tack på förhand /Lena

ler
0

Naber. Men om man ska välja mellan dom två så Rodhe. Dom har nya modeller på toppmatade ugnar som är väldigt fina. Vart bor du?

• Redigerat 2024-03-06 19:19 av ler
Bo§e
0

#1: Ja, Nabertherm Top 60R (i den storleksklassen), är ett bättre val.
Om den kostar litet mer än de andra, får man tillbaks det i det långa loppet.

Men visst är Rohde ett bra ugnsmärke….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
0

Rohde & Kittec:

Det är inte så lätt att jämföra två nästan likvärdiga ugnar, båda av etablerade fabrikat.

Ingen av dem innehåller någon "exotisk" komponent som är svår att få tag på, och ingen av dem har någon direkt "tokig" konstruktionsdetalj som kan vålla något speciellt problem…
Två bra gjorda ugnar, som är väldigt "main stream", helt enkelt.

Det enda jag vill kommentera är effekten hos både Rohde 60 liter, och Kittec 60 liter (Classic Line Serie CB), som kan tyckas vara litet snålt tilltagen i båda fallen. Båda är på 3,6 kW, vilket inte pekar mot optimal elementekonomi i det långa loppet (gäller jobb i stengodstemperatur).
Det kunde de gjort bättre…!

Vad skall vi då jämföra…😬😬😬
Ja, om en av dem har litet grövre elementtråd än den andra, är det förstås en pluspoäng….
Tyvärr har jag inte koll på dessa tråddimensioner, men någon kanske har….?

Kittec har dock en litet "vassare" modell, X55 S, med 4,4 kW, eller X65 S med 5,6 kW, vilka känns som bättre val för den som tänker bränna stengods…

Men, alla vet ju att jag är ett obotligt "Naber-fan" 🙂 så jag framhärdar i att Top 60R sticker ut från alla dessa….

• Redigerat 2024-03-07 20:43 av Bo§e
ler
0

Låter förnuftigt

Säterkleven
0

#1: Tack för snabb återkoppling
Jag har varit på Brännpunkt i Varberg och tittat på Rodhe och Kittec
Ni pratar om Naber. Är den ännu dyrare än Rodhe?
Jag är hobbykeramiker och tänker att jag kanske inte behöver lägga allt för mycket på en ugn då den inte kommer att användas dagligen
Tänker jag fel?

ler
0

Ja du tänker fel i det långa loppet så blir det billigare med en ordentligt dimensionerad ugn

Säterkleven
0

Menar du att jag ska satsa på en större ugn eller på en dyrare ugn?
Är 60 l för litet?
Lena

ler
0

Nejdå 60 liter är säkert helt fint men satsa på en ordentlig ugn så du kan ha glädje av den i många år

Säterkleven
0

👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Solkullen
0

Jag är nöjd med min Rhode Ecotop 60s men inser att jag tycker om att ibland dreja 30-35 cm fat och då är det bara översta lagret som funkar när det ska glaseras. Så hade jag haft lite mer pengar så hade jag gått upp till 90 liters för att få större diameter.
Annars är den energisnål men kanske tar lite längre tid att gå ner i temp eftersom den är mer isolerad?
// Erika

Madde&Frasse
0

#3:Hej, vad betyder det att det är eldning endast mellan två faser? Som det står på Nabertherm 60R, jag är bara en glad amatör men jag undrade för det har jag inte sett på någon annan ugn.

Bo§e
0

#11: Eldning…? Det verkar som om ett översättningsprogram varit i farten och skapat förvirring…🙂🙃

Nabertherm 60R jobbar med 2 faser (inget konstigt), och de menar antagligen just det….dvs att ugnen värms upp av 2 faser, helt enkelt…

Den har en vanlig (standard) 3-faskontakt, som ansluts i ett vanligt 3-fasuttag, men den nyttjar bara 2 av de 3 faserna, i likhet med många mindre ugnar.
Om du har ett vanligt 16A trefasuttag, är det bara att sätta i ugnens kontakt.

• Redigerat 2026-05-07 23:43 av Bo§e
Bagossa
0

#10 Instämmer, jag är också nöjd med min Ecotop 60S. Vet man med sig att man gör stora/höga föremål håller jag med om att den ganska snabbt blir full.

Edit: en glasyr-bränning till kona 7-8 drar för mig ungefär 20-25 kWh beroende på omgivningens temperatur och hur mycket ugnen är fylld. Enligt automatiken iallafall..

• Redigerat 2026-05-08 11:34 av Bagossa
bjorn.lindberg
0

#12: Jag funderade på det härom dagen bara. En tre-fas ugn antar jag är Y-kopplad, inte Delta-kopplad. Hur blir det om man bara använder två av tre faser?

Bo§e
0

#14: Jag vet inte om det finns någon speciell term för det, annat än: beskrivningen:
"Två faser som arbetar mot en gemensam nolla", eller liknande.
I tabellerna brukar det stå "2x400, N, J"

• Redigerat 2026-05-08 15:17 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#15: OK, vad händer med den sista fasen? Den är inte inkopplad alls antar jag. Om man hade "Y-kopplat" det hela så borde man i så fall få en del trafik på nollan?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16: Nej visst. Den tredje fasen är helt enkelt inte med i leken, även om samma sorts CEE-stickpropp används.

Det finns två sätt att åstadkomma detta, och båda sätten kan förekomma på olika ugnar.

Till vänster på skissen, jobbar de två faserna mot den externa, inkommande nollan.

Till höger jobbar de två kretsarna "mot varandra", och en nollpunkt skapas vid "mitten".

Resultatet blir det samma (!), men den "skapade" nollpunkten kan flytta sig litet grand, beroende på hur jämnt/ojämnt elementen slits,
Därför är konceptet med inkommande, extern nolla att föredra, även om resonemanget mest är "akademiskt", eftersom den "flytande" nollan normalt inte kan flytta sig så mycket, men att elementen i båda kretsarna har ungefär samma ålder, är förstås att föredra…

Om ett element i en 2-fas-ugn med skapad, "flytande" nolla brinner av (eller om en propp går), försvinner all värme, eftersom hela kretsen då blir bruten.
En 2-fas-ugn med externt ansluten nolla, fortsätter att värma "litet grand" vid ett elementbrott, eftersom bara en av de två kretsarna bryts…

• Redigerat 2026-05-08 17:05 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#17: Tackar för svar. Det är hur jag misstänkte att det satt ihop, i alla fall med extern nolla.

Bagossa
0

El-ledningarna som kommer till huvudcentralen i huset har enbart tre faser. F1, F2 och F3. Neutral "nollan" uppkommer om man kopplar ihop alla tre faser. Anledningen till att det blir noll är fasförskjutningen i växelströmen (AC). Skillnaden mellan två valfria faser är 400VAC (Volt Alternating Current) på grund av fasförskjutningen. Dvs skillnaden mellan topp och dal mellan faserna är 400 volt. Volt benämns som U och står för Unterschied som översätts till skillnad. Alltså skillnaden dem imellan är 400. Skillnaden mellan en av faserna till nollan är 240 volt. Därför pratar vi om "220" och "400" uttag. Rolig anekdot: i länder med 110V kopplar man på sig "i mitten" av lindningen i transformatorn i sista transformatorstationen innan uttaget. De har alltså samma levernas av el som oss men väljer att dela upp det den sista biten. Nollan/neutral uppkommer alltså i elcentralen och delas i sin tur upp i två. Den ena får blå kabel och den andra grön/gul. Japp, jord är neutral igen. Skillnaden är om strömmen inte hittar samma väg tillbaka via neutral (går via jord) kommer mängden ström i belastad fas och neutral inte vara den samma och jordfelsbrytaren löser ut. Jordfelsbrytaren mäter alltså inte vad som händer i jordkabeln utan mäter ström in och ut ur apparaten/centralen. Vad händer då om man belastar en eller två faser och låter den andra vara? Inget speciellt. När du kör brödrosten sker samma sak kan man säga. Du kopplar en fas till neutral. Sätter du vattenkokaren i ett annat vägguttag så belastar du två faser. Strömmen åker tillbaka till källan via neutral efter att ha uträttat sitt arbete. Det låter lite underligt men det måste finnas en potential/skillnad/unterschied för att "strömmen ska fungera". Skillnaden uppstår i generatorn och måste balanseras pga naturlagar. Man kan inte ha en burk med bara + så att säga. Kraftproducenten kan ha åsikter om hur man belastar sina faser dock. Om inte alla faser blir jämt belastade i elnätet kommer det skapas obalans. Men med alla laster på nätet jämnar det ut sig rätt så bra. Så har du en stor last kan det vara bra att belasta alla tre faser för balansen och för att du når max effektuttag ut de första faserna ganska snabbt. Varför har man då ugnar med två faser? Ja du jag kan bara gissa men jag antar att det är en större ugn som skalats ner 1/3 för att det är en enkel lösning. En till gissning är att ju mindre ugnen blir desto högre motstånd måste det vara i kantaltråden. (lägre resistans ger högre effekt). Samtidigt måste tråden vara tillräckligt tjock för att klara miljön i ugnen. Alltså, ju lägre effekt man har detso mer tråd av samma diameter behöver man. Men utrymmet i ugen minskar! Det blir opraktiskt att knö in all kanthaltråd. Då kan man väl lika gärna ta bort en fas och ta bort 1/3 av effekten och tråden. Så det kan även vara av praktiska skäl antar jag.