Keramik iFokus

Keramik

Läst 112 ggr
kyrkerud
0

vit blank glasyr

Hej,
jag vet inte vad jag gör för fel men plötsligt lyckas jag inte få fram den vita blanka tennglasyren jag har blandat till tidigare. Har försökt med flera olika recept, den blir visserligen fin men inte blank utan halvblank. Så jag vore jätteglad över tips och helst ett 100% säkert recept på en vit blank glasyr.

Tack på förhand!

Bo§e
0

Tänker…….

Om du inte ändrat på något, och inte bytt leverantör för något råmaterial, och att du trots det märker den här förändringen, kan det bero på att bränningarna ändrat karaktär, t.ex. att ugnselementen slits, vilket förlänger tiden som glasyren befinner sig i flytande tillstånd…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Men frågan är om det inte är något som har blivit fel i glasyren? Annat råmaterial eller fel i uppvärmningen? Dom flesta normala glasyrer blir inte matta av att få lite längre bränningstid om det nu inte finns mycket av något kristalliserande material så som zinkoxid eller titandioxid

Bo§e
0

Byte av lera kan också förändra glasyrens sätt att bilda yta.
Jag tänker i första hand på högre järnhalt i leran…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kyrkerud
0

#2: Hej,
det senaste försöket innehöll titandioxid men inte mycket, minns just nu inte procenten. Jag har prövat både med kalifältspat och nefelinsyenit som bas, allt från Cebex så det kanske är ugnen…men elementen ser helt ok ut. Jag får fortsätta att prova ut eller helt enkelt köpa färdig glasyrpulver, är dock inte lika roligt.

ler
0

Nej du får arbeta vidare, något har gått galet och det är bara att köra på med den som du har använt förut och se till att det är samma material som förut