Pensel eller doppglasyr
Hej ni alla som kan mer Ă€n jag đŹ
Vilket Àr lÀttast - bÀst- billigast att arbeta med?
Penselglasyr jag sett i mindre burkar eller s.k. Doppglasyr i stor hink som du blandar sjÀlv
Mvh Lena
SjÀlva ÄtgÄngen per kruka kan vÀl sÀgas vara ungefÀr densamma, men med doppglasyr mÄste man investera i en större volym för att kunna doppa.
Men, generellt Àr doppglasyr billigare Àn penselglasyr, per "liter" rÀknat.
Med penselglasyr kan det vara svĂ„rt att undvika att det ser "penslat" utâŠ.
Det Àr lÀttare att fÄ ett snyggt resultat med doppning.
SÄ, doppglasyr Àr helt klart billigast i lÀngden, Àven om "startkostnaden" kanske blir dyrare.
Och sĂ„ ger det det bĂ€sta resultatetâŠ
âŠtĂ€nker ungefĂ€r sĂ„ kring frĂ„ganâŠ.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-10 21:55 av Bo§e
Det beror ocksÄ pÄ hur man arbetar (och hur mycket plats man har). Gillar man att testa olika saker och experimentera eller gör man serier av föremÄl i samma stil?
En av tjejerna i vÄr verkstad kombinerar. Hon har nÄgra doppglasyrer som hon verkligen gillar och anvÀnder ofta. Sena kompletterar hon med penselglasyrer nÀr hon vill testa nÄgot nytt eller anvÀnder/blandar pÄ mindre ytor. Det funkar bra för hennes sÀtt att arbeta.
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
#2: Ja, en kombination Àr ju vettig.
DÄ kan man fÄ hyfsad ekonomi med sina "favoritglasyrer", och ÀndÄ kunna testa litet nytt, i smÄvolymer..
Man tar sin vanliga glasyr och tillsÀtter ett speciellt lim och sÄ har man en penselglasyr det kostar inte mycket
#4: vad Àr det för lim man tillsÀtter? Finns det hos de vanliga handlarna tex Seemann eller Cebex?
Nej det vet jag inte det Àr nÄgot som jag har
Cebex har "Kur 1" och "Kur 5".
(Fabrikat Reimbold & Strick)
Kur 1 Àr ett stÀllmedel som förtjockar, och Kur 5 Àr sjÀlva limÀmnet, som dessutom ser till att glasyren inte sugs fast omedelbart, sÄ att man hinner stryka ut glasyren.
Penselglasyr bereds genom att tillsÀtta bÄde Kur 1 och Kur 5.
Förr fanns "Kur 8", som var en fÀrdig kombination av 1 och 5, men jag tror inte att den finns lÀngre.
Jo men det Àr vÀl ett dyrt sÀtt att göra det pÄ
#8: HĂ„ller med, och det gĂ„r sĂ€kert att fĂ„ fram bra penselglasyr med hjĂ€lp av organiska förtjockare/bindare som anvĂ€nds till livsmedel, t.ex. Carrageenan eller CMC (E466 & E407)âŠ.och kanske med en liten dutt Gummi Arabicum tillsattâŠ..?
Ja men det finns lim i pulverform som man bara behöver 3 gram till ett kilo glasyr och det Àr inte dyrt
ler dÄ blir jag nyfiken, vad Àr det för lim? och var kan det köpas? Det kÀnns som viktig information om det bÄde Àr billigt och bra :)
Jag vet inte vart man som privat kan fÄ det
- Redigerat 2024-03-12 10:11 av ler
Oj, oj sĂ„ mĂ„nga engagerade svar jag fĂ„tt pĂ„ min frĂ„ga. Stort tack till er alla đđ»
Jag jobbar endast med penselglasyrer dÄ du kan fÄ fram nya fÀrgkombinationer genom att kombinera tvÄ olika glasyrer för att fÄ fram en ny fÀrg eller snygga rinningar. Du kan antingen lÀgga 2-3 lager av en glasyr för att sedan lÀgga 2-3 lager av en annan glasyr och pÄ sÄ sÀtt fÄ fram en ny fÀrgkombo alt. blanda 10 g av en fÀrg med 10 g av en annan och fÄ fram en ny fÀrg. Det gÄr att experimentera i oÀndlighet. Jag anvÀnder frÀmst AMACO men Àven Mayco gÄr att lÀgga lager pÄ lager. Jag fÄr inga rÀnder utan skulle snarare sÀga att du fÄr mer liv i fÀrgerna genom att göra sÄ. SÄ gillar du att fÄ fram nya egna fÀrger sÄ skulle jag testa penselglasyrer.
Du kan tex gÄ in pÄ Pinterest och skriva "Amaco glaze combinations", sÄ fÄr du fram en massa olika bilder med hur de penslar och med vilka fÀrger samt i vilken temp.
Lycka till!
Ă
h, sÄ spÀnnande det lÄter!!!
Tack för tipset om glasering samt Àven om tips pÄ P
Mvh Lena
#13: sorry att jag kapade din trÄd, jag arbetar uteslutande med doppglasyrer dÄ jag tycker att det blir för dyrt med penselglasyrer. Jag har köpt och testat penselglasyrer och för min del skulle det bli för dyrt och det tar ocksÄ jÀmförelsevis lÄng tid att glasera. DÀremot skulle jag tycka att det vore kul ibland, dÀrför alla dessa frÄgor om vad man tillsÀtter. TÀnker att det inte Àr sÄ vÀrdefull upplysning om det inte finns att köpa för oss "vanliga" keramiker. Men intressant att veta.
Om man Ă€r experimentsugen, finns det en del material som kan vara intressanta för keramiker. Inte bara för beredning av penselglasyr, utan för "allt möjligt"âŠ..dekorfĂ€rger t.exâŠâŠeller som stĂ€llmedel för frittebaserade glasyrerâŠosvâŠ
đ
Tylose
https://bakboden.se/produkt/tylose-pulver-cmc-60g-funcakes/
- Redigerat 2024-03-15 09:11 av Bo§e
Penselglasyr kan man gör sjÀlv frÄn doppglasyr - ta ut ett par deciliter glasyr i en burk och blanda in lite vit trÀlim - Cascol utelim funkar, men andra tillverkningar kan anvÀndas. Blanda in droppvis tills glasyren tjocknar till önskad kosistens. Blir sÀkert dÄligt (mögligt) om du förvarar för lÀnge, men haller nÄgon vecka.
Det gÄr att mÄla pÄ glasyrbrÀnt keramik ocksÄ, kanske en liten rÀddning för föremÄl med skavanker i glasyren.
Hur mycket kg behöver man för att starta en doppglasyr? Ser att de oftast sÀljs i ca 4,5 kg ( Mayco) rÀcker det med en eller behöver man köpa fler pÄsar med pulver?
Med 4,5 Kg skulle man ha tillrÀckligt att fylla en 10 liters hink, vanligtvis. Olika glasyrer krÀver olika mÀngd vatten.
HÀr Àr blandningsanvisningen för Maycos doppglasyrer.
https://www.art4fun.se/category.html/doppglasyrer
Jag ser att de rekommenderar ovanligt mycket vatten, jÀmfört med "vanliga" pulverglasyrer.
Kan det bero pĂ„ att glasyren redan innehĂ„ller nĂ„got slags förtjockningsmedelâŠ.?
Och varför destillerat vatten� Det kanske har med förtjockningsmedlet att göra�
- Redigerat 2024-03-18 19:08 av Bo§e