Problem med temperaturen i ugnen
Jag har en äldre ärvd Sure-Fire Kilns ugn som jag bytt styrenhet på till en ngt nyare. (Bytte pga att temperaturen rusade när jag använde den som tillhörde ugnen).
Temperaturgivaren/termoelementet i ugnen som jag sett finns i andra ugnar kan jag inte se i min ugn. När jag kört den 2 skröjtillfällen och 2 glasyrtillfällen så ser det ut som att ugnen gått upp alldeles för högt i temperatur även om jag inte sett det på styrenheten. Glasyren har runnit så godset fastnat i sättplattorna, sättplattan i botten har spruckit. Kan det vara så att termoelementet är trasigt? Kan man byta det? Finns det andra felkällor som ni tror jag behöver kolla? Vart ska jag vända mig?
Tacksam för tips.
Du får se vart termoelementet tagit vägen? Kan det vara så att du glömt att sätta dit den igen när du bytte styrtavlan?
På Sure-Fire-ugnarna sitter termoelementet längst ner (!), alldeles ovanför bottenplattan.
(Ja, det är en ovanlig placering)
Titta i höjd med den röda linjen, mitt för plåtkåpan med alla kopplingar.
Där skall ett litet 12 cm termoelement (Typ S) sitta.
Man kommer åt det genom att lossa plåten på sidan.
Vi kan börja med det.
Hitta originaltermoelementet.
Sedan får vi gå igenom typ av givare och styrningar m.m. så att hela systemet jobbar med samma (och rätt) mätsystem, osv……
Visa gärna bilder på de två styrningarna…
Utan termoelement borde ugnen inte gå att starta alls.
Om man kopplar in en styrning av Typ K till en givare av Typ S, går det att starta, men temperaturen kommer att skena…..😬
Kontaktorn på en äldre Sure-Fire kan vara av 24V typ. Om man kopplar in en styrning med 230V signalspänning utan att samtidigt byta kontaktor till rätt typ, kan kontaktorn "brinna ihop" pga den högre spänningen….
Ja, det är mycket som kan gå fel…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-22 22:21 av Bo§e
Ett fel, som visserligen inte är så vanligt, men som kan hända, är att termoelementet har lossnat på baksidan (kanske rostigt fäste), så att rörets spets har halkat in i ugnsväggen, vilket gör att det inte mäter ugnskammarens verkliga temperatur…..
Det kan leda till kraftiga överbränningar……
#4: Åhh tack för informationen. Jag kommer skruva upp baksidan och kika imorgon om den åkt in. Hoppas det. Annars får jag försöka hitta något ställe som säljer en sådan.
#4: Nu har vi tittat bakom luckan och vi har hittat termoelementet. Jag skickar en bild på det. Tror att den halkat in och om jag petar in termoelementet så sticker den inte ut så mycket i själva ugnen och den är inte fastsatt i ullen. Tror du att det kan ha varit problemet att den halkat in? Jag skickar även en bild på styrenheten den vänstra är den som jag hade tidigare och den högra är den som jag bytt till. Är det ett problem att jag bytt styrenhet?
#6: Först och främst framgår det att ugnen är "mixtrad" med av någon tidigare ägare.
Termoelementet sitter inte på sin ursprungliga plats, utan är uppflyttat.
Men tänk inte på det just nu. Det påverkar inte det grundläggande problemet.
För att temperaturmätningen skall fungera, måste termoelementets topp sticka in i ugnen med åtminstone 1,5 - 2 cm.
Kanske måste du ta bort litet av fibern för att det skall gå. (Fibern är heller inte "original"….)
Gör detta, och prova sedan.
Om den nya styrningen är ställd på "Typ S" (vilket är mest troligt att den är), borde den fungera som den skall…
Det går att kontrollera vilket mätsystem den är ställd på.
Bilden visar hur man kontrollerar parametrarna.
Det är "code 0" överst som är intressant. Den skall visa värde "0", om den är ställd på "Typ S".
#8: Jag måste säga att jag är så imponerad och tacksam att det finns en människa som jag inte känner som är så juste och lägger tid på att hjälpa mig, en vilsen keramikfrämling. Vilken tillgång, tack.
#7: Jag har nu dragit fram mer av termoelementet ur sitt lilla hål och jag har testat koden enligt din bild ovan och den visar 0 så det var ju bra att det är en S Typ.
Borde innebära att jag kan testa imorgon. Nervöst men jag testar och hoppas att den inte bränner för hårt som sist.
#10: Ja, om röret sticker in i ugnen en liten bit, kan du prova.
Men håll litet koll på det hela….
Jag har testat att skröja igen. Efter skröjning glaserade jag 3 olika alster. Tyckte att det sög lite dåligt när jag glaserade. En av glasyrerna var kladdig när jag var klar. Sen körde jag glasyrugnen och godsen blev flammiga och lite sträva på utsidan ( inte insidan) på vissa ställen. Kan det bero på att det är fel på temperaturen? 3 olika glasyrer är använda.
Det ser ut som om du har glaserat väldigt tunna skikt, det kan vara en förklaring och så kan det så klart bero på att det inte kommit upp i temperatur
#12: Glasyren ser utsmält ut, men jag tycker att det ser ut att vara en aning tunt glaserat, och därför svårt att dra säkra slutsatser om temperaturen. Kanske ok….?
Jag ser inga spår av blåsor, och därför tror jag inte att det är underbränt.
I det här läget vore det bra med en kägeltest, för att få veta mer…
- Redigerat 2024-03-30 20:44 av Bo§e
#14: Ok tack. Vet ni vart jag kan lösa på hur man gör kägeltest?
Med käglor så måste man ha hål i ugnen så att man ser käglorna under bränningen och när dom har böjt sig så ser man om käglor och styrenheten säger det samma
#15 och #16: Jag håller med om att den bästa kägeltesten görs i realtid, dvs man tittar på käglorna "medan det händer", genom ett titthål.
Då kan man som regel bedöma och kalibrera på en enda bränning…
Men finns inget kikhål, får man ta till "det näst bästa" sättet, och titta på käglorna efteråt.
Det innebär att man kanske får köra fler testbränningar innan man hamnar rätt, men det ger ju till slut den information man behöver.
Sure-Fire-ugnen har ett par ganska små kikhål, som dessutom inte sitter så bra till, så det är nog mest realistiskt att göra kägeltesten på "sätt nr 2".
Titta på den bifogade tabellen över Ortonkäglor. (PDF)
För att t.ex. testa en skröj, sätt in en grupp med käglorna 09, 08, 07
För glasyrbränningstest (stengods), sätt in en grupp med käglorna 7, 8, 9
Ställ kägelgruppen på en sättplatta ungefär mitt i ugnen.
Bra om plattan är välbehandlad, för det kan kladda litet…
Kör bränningen.
Efter bränningen, ta en bild av resultatet, så får vi tolka det, och diskutera.
- Redigerat 2024-03-31 13:42 av Bo§e
Nu har jag gjort ett kägeltest i skröjugn. Köpte de käglor du rekommenderade och körde skröjugn och ställde in så här på styrenheten (äldre variant) Steg 1: 600 gr, 8 timmar
Steg 2: 940 gr, 2,3 tim, steg 3 : 940gr, 2 min. (Styrenheten krävde steg3). Sen såg det ut som bilderna visar.
Alla käglor är vikta.
Är det kägla 07 som syns längst till höger på din bild…?
Om topptemperaturen då var satt till 940°C, blev bränningen en aning hög, men inte katastrofalt hög.
Som skröj skulle det duga, även om det inte är helt ok.
Men felvisningar är sällan/aldrig linjära längs temperaturskalan, så frågan är hur det kommer att se ut om du kör en stengodsbränning (1240°C) och sätter in käglorna 7, 8, 9……?
- Redigerat 2024-04-17 15:21 av Bo§e
Tack Bosse
Jag kan testa de käglorna. Återkommer!
#21 & #22: Ja, den bränningen gick helt klart en bit längre än den borde ha gjort….
Och nu gäller det att ta reda på varför.
Det finns två huvudspår, kan man säga.
Antingen ger mätsystemet en aning fel värde (felvisning), eller så är mätsystemet korrekt, men ugnen går väldigt långsamt den sista biten upp mot topptemperaturen (de sista 100-150 graderna).
Båda sakerna ger samma symptom.
Felvisnings-spåret
Om givaren hade varit av Typ R (felaktigt) i stället för S, skulle felvisningen blivit "tvärtom", dvs ugnen skulle ha underbränt, så den tanken kan vi utesluta.
Däremot riktas mina misstankar mot givarkabeln (bilden), som inte ser ut som någon vanlig Typ S-kabel.
Vi kan ju konstatera att ugnen blivit "grejad med" vid något tillfälle, så om detta är fel sorts kabel, kan den ju sänka signalspänningen så att du får ett överbränt resultat.
Hela strömflödet, från multikontakten fram till givaren borde ses över (inklusive identifikation av kabeltypen, m.m.).
Väremearbets-spåret
Om mätsystemet mäter ok, kan överbränningen bero på att ugnen inte orkar gå särskilt snabbt den sista biten av bränningen.
Titta på Orton-tabellen i #17. Tabellen visar hur kägelresultatet kan variera, beroende på temperaturstegringens hastighet under bränningens slutfas.
En "slö" ugn kan ge kraftig överbränning.
Testa, genom att finnas på plats i slutet av en stengodsbränning, och från ca 1100°C noterar du displayens gradtal en gång var 15:e minut, upp till topptemperaturen. Använd äggklocka så att det blir exakt.
Med hjälp av resultatet, kan du få fram hastigheten °C/h som du kan jämföra med Ortons tabell, och se ungefär var på skalan just din ugn ligger.
En "långsam" ugn kan vara långsam redan som ny (pga själva designen), eller så är elementen slitna.
Sure-Fire-ugnarna är inte kända för att vara särskilt långsamma, så om din ugn har svårt att orka sista biten, beror det troligen på elementens skick.
Eftersom din ugn uppenbarligen har blivit "mixtrad med" vid något tillfälle, vore det nog bäst att först gå till botten med "felvisnngs-spåret"…. (jag undrar vad det där är för röd kabel….?)
Jag skickade dig ett PM med ett tips.
- Redigerat 2024-04-20 17:48 av Bo§e