Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 368 ggr
emlaskåne
0

Nabertherm topp 100 c280

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Med min ugn!

Hej, jag är lite desperat och vet inte hur jag ska lösa mitt ungsproblem. Så tar chansen och ser om ni kanske kan hjälpa mig. Jag har kört min ugn några gånger sedan jag köpt den begagnad, både skröj och glasyrbränning och den har fungerat bra.

Jag skröj brände i fredags och igår var det dag att glasyrbränna. Jag körde då ett förprogrammerat program som jag inte testat innan. Ugnen gick fint under ” T1” 450 grader ( time 1, 4h) sen T2 1263 grader (time 2, 5,30h) här börjar problemet ugnen ökade i temp men väldigt sakta. När det hade gått betydligt fler timmar är 5,30h så gav jag upp. Ugnen sniglade sig uppåt men kom aldrig upp till 1263 grader. Jag läste i manualen att detta kunde hända när programmet inte hade något tid för ”T2”. Jag kollade detta och den stod på ingen tid( vilken jag tolkar som ”utjämningstiden är oändlig” jag försökte mata in en tid när ugnen var uppe i 850 grader men fick inte det att fungera. Så efter en hel del frustration stängde jag av ugnen.

Jag väntade till dagen efter då startade jag ett nytt program där jag säkerställde att alla tidsintervaller hade inställd tid. Men även här hände samma sak. Ugnen gick jättefint T1 till 450 grader på 3 h. Sen i T2 vid ungefär 600 grader börjar den tappa fart. När det hade gått 15h var ugnen endast uppe i 850 grader. Då gav jag upp och stängde den.

Vi flyttade ugnen för någon månad sedan. Efter det har jag skröj bränt och bränt lergodsglasyr. Dock har jag fått göra en speciallösning då ugnens lock inte riktigt vill klicka i. Den fick sig antagligen en liten knuff vid flytt. Jag löst detta problem tillfälligt med en skruvtving som gör att locken klickat i.

Kan detta vara orsaken till att ugnen inte vill öka i temperatur som den ska eller är elementen slut i ugnen? Ugnen visar inga felkoder alls.

Så tacksam för hjälp!

Bo§e
1

Hej,

Felsökning

Först och främst måste man vara 110% säker på att lockkontakten inte "klickar av" någonstans längs resan.
Om man är osäker, kan man öppna baksidan på ugnen och "tvinga" kontakten att sitta i "on"-läge, t.ex. med isoleringsband eller något annat.

Om problemet kvarstår trots "säkrad" lockkontakt, får man börja titta på strömmen.
Kommer alla 3 faserna fram till elementen…?

Alla 3 proppar hela…?

Gör "papperstestet": Lägg en pappersremsa på varje spriral, uppifrån och ner, och kör ugnen en liten stund.
Har pappret inte brunnit upp på en elementgrupp, är antingen ett element trasigt, eller så kommer någon fas inte fram till elementen.

Är alla 3 faser, nolla och jord "aktiva" i väggurtaget…?

Felkoden F1 dyker upp om ugnen inte orkar upp till nästa T-värde.
Dock inte på en gång….det tar en stund…..

Programmen:

Här ovan är en förteckning med programförslag till C-280.

Tänk på att "0" i ett time-segment betyder "full fart" till nästa T-punkt.

Men, om nästa T-punkt är "0", är programmet slut, eftersom det inte finns något mer "mål" att jobba mot.

Hjälper något av detta…..?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-27 22:21 av Bo§e
Bo§e
1

Här kommer litet info som inte har med ovanstående felsökning att göra:

Det är lätt att ändra i program, eller skapa nya program i C-280.

1. Välj det program som du tänker göra en ändring i, eller skapa. (Tryck P och välj nummer)

2. Lägg in värdena, steg för steg, eller stega fram och gör den ändring som du tänkt.
    (Det går fint att "skriva över" gamla värden om man vill…)

3. Tryck på "spara" knappen en gång.
    Nu visas "S" följt av ett programnummer.
    Men här är en "fälla": Kolla att det föreslagna programnumret stämmer med det som dina ändringar gäller, eller det som du skapat. Ändra till rätt nummer, om det inte stämmer.

4. Tryck på "spara"-knappen en gång till.

Nu är det sparat…🙂

• Redigerat 2024-03-27 23:10 av Bo§e
emlaskåne
0

Tack Bosse! Jag är innerligt tacksam att du tagit dig tid för att svara så utförligt. Efter jobbet idag ska jag testa ovanstående.

emlaskåne
0

#1: Hej Bosse, försöker hitta hur jag justerar lockkontakten. Men lyckas inte hitta hur man ska göra mer exakt. Du har inget tips här?

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#4: Det var svårt att hitta riktigt bra bilder, men titta på detta.

Lockkontakten har en liten rulle.
Kammen som visas på bilden, trycks in mot rullen när ugnslocket stängs.

Om något händer, t.ex. att locket får en smäll eller liknande, kan kammen hamna snett, så att den inte befinner sig mitt för rullen, och då kan det hända att den "halkar av" när ugnen börjar bli varm, vilket stänger av värmen på elementen…

Om det hamnat snett, lossa på själva lockkontakten och se om du kan flytta litet på den, så att kammen löper ordentligt på rullen, och stannar kvar där när locket är stängt….

Men om du bara vill provköra och felsöka just nu, kan du manuellt trycka in lockkontaken på "on" och låsa rullen i intryckt läge med isoleringsband eller annat, medan du provkör..

emlaskåne
1

Hej Bosse, än en gång stort tack för all din hjälp.

Nu har jag felsökt.

Jag började att kontrollera lockbrytaren och den satt fel. Med dina fina bilder och beskrivning löste jag det felet. Nu fungerar locket kanon och jag kan skippa skruvtving 😂

Jag gick sedan vidare och kollade proppar då vi har tre proppar som separat går på trefaskontakten jag använder till ugnen. Alla var hela så här kunde jag inte hitta något fel.

Jag satte sedan toalettpapper i varje element och satte på igenom. Om man räknar uppifrån så brände toalettpappret på de tre översta elementen ungefär vid 150 grader. De tre understa elements papper var ej brända.

Jag körde ugnen till lite över 200 grader för att kontroller pappren på de tre understa elementen. Men även vid denna temp så var pappren ej brända. Så misstänker att detta är problemet? Jag kunde t.o.m. vidröra de tre understa elementen utan att bränna mig. Det kommer lite värme från dem men jag kunde ändå hålla kvar fingret 1-2 sek utan att bränna mig.

Kan det vara så att elementen här är slut eller kan det vara att det inte kommer tillräckligt med ström till dessa tre element?

Har du några tips här? Hade ju helt velat slippa Byta element men det kanske är oundvikligt?

Önskar dig en glad påsk!

Bo§e
0

#6: Ok, propparna är hela, och papperstestet visar att en grupp av element "inte är med".
Då är den mest sannolika orsaken att ett av de "kalla" elementen har brunnit av…någonstans…

Titta noga efter ett avbrott på någon spiral.
Du behöver bara titta på de element som var kalla vid papperstestet.
Har du tur hittar du det snart, men ibland kan det vara lurigt att få syn på, så ge inte upp för fort…

Åtgärd:
Byta det elementet (akut).
Men om ugnens element är allmänt slitna, kan det löna sig att byta alla, dels för att få så jämn strömbelastning som möjligt i ugnen, och dels för att ugnen då återfår sin forna effekt, helt och fullt….

Kolla detta noga, innan vi eventuellt går vidare.

• Redigerat 2024-03-29 13:41 av Bo§e
emlaskåne
0

Jag hittar inget brott på elementet.

Känns som jag helt enkelt får beställa nya element och förhoppningsvis får jag en effektiv ugn 😃

Är det svårt att Byta element själv?

Önskar dig en fin dag!

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej igen,

Om en av elementgrupperna var "kall" när du gjorde papperstestet, måste du ha ett avbrott "någonstans".

Titta en gång till, för säkerhets skull. Du kan ha missat ett elementbrott i ugnen.

Nästa steg är att titta efter ett avbränt element på baksidan, bakom plåten.
Ett element kan ha bränt av vid en av anslutningsklämmorna (bild 1).
Din ugn bör ha 6 (tror jag) sådana klämmor att titta på..

Om allt är ok så här långt, undersök väggurtaget.
Har du tillgång till alla 3 faser här…?
(bild 2)
Det är inte så vanligt, men det har hänt att en anslutning brunnit av inuti väggutaget vid L1, L2 eller L3, eller att en anslutning rentav saknas (viktigt att kolla, särskilt om det är första gången du använder uttaget, eller om din förra ugn gick på 2-fas…)
Den här kollen bör göras av någon elkunnig, med mätinstrument.

Eftersom en elementgrupp var kall, måste du ha ett avbrott någonstans.
Därför är denna felsökning nödvändig, så att du inte beställer element i onödan…

Byta element:
Den här filmen beskriver elementbyte på en toppmatad Nabertherm.
Visserligen visas en mindre ugn här, men rutinen är densamma.

https://www.youtube.com/watch?v=mhsOgGWTgkM&t=33s

Tips: Byt ett element i taget, så kommer du ihåg hur det var kopplat….😬

Med nya element: Efter några bränningar, känn på anslutningsklämmornas skruvar en gång till, om de går att dra åt litet till.
Nyttig åtgärd, så att de inte "släpper taget", vilket ju vore extremt retfullt…..

The Nabertherm top loaders have an appealing design, are lightweight and have an unbeatable price-performance ratio. These kilns reach a maximum temperature ...
  • Redigerat 2024-03-29 17:31 av Bo§e
emlaskåne
0

Ska ta en extra titt imorgon. Men låt säga att jag hittar ett avbrott kan man då laga det? Eller är ändå utvägen att sätta i ett nytt element?

Tack än en gång!

Bo§e
0

Ja, om du hittar ett elementavbrott, kan du inte laga det, utan det är bara att byta.

Jo, man "kan" svetsa ihop ett element, men det blir sällan särskilt hållbart, och kanske inte värt allt besvär, med tanke på att ugnen inte är så stor….

emlaskåne
0

Men du tycker ändå jag ska försöka hitta ett ev, elementbrott ? Även om jag inte kan laga det?

För du menar det kan vara så att där inte är ett brott utan att felet kan ligga någon annanstans? Så även om jag köper nya element så finns risken att problemet kvarstår?

Förlåt för många frågor 😣 känner mig så novis på detta område.

Bo§e
1

Ja, det var så jag menade.

Kolla en gång till (!) efter ett avbrott……bara för att vara riktigt säker.

Och om du inte hittar något avbrott inuti ugnen, kolla sedan klämmorna på baksidan.
Och avslutningsvis väggurtaget.
Kommer alla tre faser fram till ugnen…?

Någonstans kommer du att hitta ett avbrott…

• Redigerat 2024-03-29 20:34 av Bo§e
emlaskåne
0

#13: Det slutade med att jag beställde nya element till min ugn från Brännpunkt. Idag har dessa monterats efter att noga har kollat på instruktions videon.

Man är ju alltid lite osäker när det är första gången man gör det. Nu till min nästa fråga. Ska jag testköra de nya elementen? Så man vet att allt fungerar så det ska? Eller man kan glasyrbränna direkt?

Bo§e
0

Du kan glasyrbränna direkt om du vill.

Men om du får någon störning igen, måste du kolla efter ett avbrott på något annat ställe.

Förresten, när du bytte element, borde du ha upptäckt om något av de gamla elementen var avbränt….
I så fall fanns svaret där.
???

Rutinåtgärd:
Om allt går bra, kom ihåg att "känna" på elementklämmorna igen, och ev. dra åt litet till, efter några bränningar.

• Redigerat 2024-04-21 20:36 av Bo§e
emlaskåne
0

#15: Det fanns ett brott på elementet. Sen blev jag osäker på om det fanns innan jag tog loss dem. Men elementen kändes slut otroligt spröda.

Så håller verkligen tummarna för att det var problemet 😣

Men jag ska inte göra toalettpappers testet innan jag kör glasyrbränning?

Bra att du påminner ska se till att dra åt ska göra det efter bränning!

Bo§e
0

Ja, du kan göra papperstestet, så får du litet förhandsinfo….

emlaskåne
1

#17: Ville bara in och säga stort tack för din hjälp! Nu har jag testat första bränningen efter byte av element och ugnen fungerade perfekt. Höll tiderna i de olika zonerna perfekt.

Tack för all hjälp för att felsöka min ugn.

Nu ska jag inte glömma att spänna klämmorna innan jag kör nästa gång!

Bo§e
0

👍