Stengodsglasyr
Hej! Tänkte köpa lite ny transperant stengodsglasyr. Vill ha samma eller liknande som jag hade förut. Tror den heter 40001 men Cebex hade inte den i sortimentet ( tror jag köpte den där) Är det nån som vet vad det är för glasyr och var jag kan beställa den? /Helene
Den glasyren hette också "025" förr i världen, och är en gammal Charlie Österlind-glasyr (Brodab).
Tyvärr tillverkas den inte längre.
Om jag minns rätt, var en av dess egenskaper, att den inte återgav färg lika starkt som t.ex. "015", som fortfarande finns.
En "vit" lera blev alltid litet vitare med 025, t.ex.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
CSR 4001 eller M 313 906 N är mångsidiga glasyrer som går att mattera och färga in fint. Men du kan ju också göra en själv
#2:
Jag har tidigare blandat en transparent glasyr av :
nefelinsyentit 40
Krita 30
Kvarts 20
Kaolin 10
Den har fungerat bra men blandade nog upp den från början m köpeglasyr (osäker… då jag hanterar all glasering i undervisning men det finns fler lärare som undervisar och ibland (när man är fler…) råkar hinkar och lock flytta sig…
Hm…
Hur som helst så undrar jag om du ler eller ngn annan vill tipsa/hjälpa
- Den transparenta som nu finns (enligt rec här ovan) är lite väl matt… kan jag tillföra ngt som gör den blankare?
- i någon bränning har det blivit vita slöjor (hur korrigera det)?
- ev tips på annan stabil transparent som fungerar till kon 7 (1240 grader).
Ja om du vill ändra på det receptet så skulle jag prova med zinkoxid, 10-20% men kanske lättare att göra en annan.
51,2 kvarts
16,,2 colemanit
6,4 kalifältspat
9 kaolin
5,3 wollastonit
3,9 magnesit
3,2 zinkoxid
4,6 bariumkarbonat
1,6 talk
Eller
387 kalifältspat
163 krita
36 colemanit
115 kaolin
207 kvarts
Denna funkar bra
#0: tack för svar. Då tuffar jag vidare.