Infärgning av glasyr
Hej där ute. Behöver lite råd när det gäller att infärga en glasyr. Jag hade tänkt mig att själv experimentera med infärgade tranparanta glasyrer. Jag har köpt en transparant glasyr och tre olika färgkroppar. Min fråga till er är det bara att blanda ut några procent färgkropp i glasyrpulvret eller skall det blandas ut i den färdigblandade glasyren. Behöver jag ytterligare mala eller något det aktuella färgkroppspulvret. Tacksam för goda råd.
Föresten måste tala om att jag efter att ha läst hos någon av er angående Anders Fredholms Glasyrbok, nu har jag fått den. Vad smaskigt, massor att sätta sig in i. Helt plötsligt så är det ju roligt igen med kemi. Tack för tipset.

Hej hej
Du ska helt klart blanda i pulvret inte i pulvret + vatten.
Så här kan du göra ett test:
Tänk dig en triangel.
I varje hörn på trianglen ställer du en burk. Mellan varje burk plaserar du sedan så många burkar som du känner för (tre brukar vara lagom). I varje burk lägger du sedan lika stor mängd glasyr pulver (100 g brukar räcka i början). Sen bestämmer du i vilket hörn vilken färgkropp skall vara.
Typ: Högst upp blå färgkropp (kolbolt). Vänser hörn grön (koppar) och höger röd fägkropp. Sen bestämmer du % satsen för varje färgkropp (oxid eller karbonat). Säg 2% kolbolt ,3% koppar och 3% röd färgkropp.
I nästa burk lägger du sedan mindre färgkropp av det ena ämnet och lite mer av det andra. Om vi tittar från toppen (blå) till högra hörnet (grön) kan du göra följande: burk ett från toppen blir 1,5 kolbolt och 1% koppar. Burk 2 från toppen blir då 1% kolbolt och 1,5%koppar. Burk tre kanske 0,5% kolbolt och 2% koppar.
På så vis så får du inte enbart tester med en färgkropp/ oxider utan kan se hur de funkar i hop i olika % satser.
Det kanske låter lite krångligt när jag beskriver, men har man väl burkarna framför sig så funkar det fint:D
Lycka till:D
Hej i sommarkvällen. Stort tack för ditt tipps zzaga. Nej det låter inte krångligt, bra att få förslag till en bra inkörsport. Känner redan pirret i kroppen av att få sätta igång.
Önskar dig en skön söndag i solen./ P

Hej själv:)
Ja, vilken underbar sommar kväll!
Tur att du fattade hur jag menade. Förstår att du tycker det är spännande. Hade du hittat en bra ugn?
Tänkte på en annan sak, du vet att det är väldigt lätt att blanda sin engna grundglasyr själv?
Ha en go kväll:D
Hej! Vad det gäller ugn så håller jag på att söka, men jag måste bestämma mig för om det ska vara front eller toppmatad, men jag känner att jag närmar mig ett beslut. sen var detdär med elen, hur mycket jag kan ta ut utan att släcka ned huset och kanske hela kvarteret. Nej nu går jag ut och solar ett tag. Vi hörs, P.

Hello:)
Ok. Lycka till i letandet. Hur stor ugn är du ute efter? Det kan vara bra att höra med en elektriker när det gäller strömmen.
Lycka till med blandandet nu.
Ha en riktigt härlig kväll.
/S