Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: verkstadventilation
Läst 319 ggr
eleonore_2
0

Ventilation och värme i ugnsrummet

Hej,

Jag håller på att upprusta en f.d. snickarverkstad på 45 kvm till keramikverkstad. Byggnaden är i trä och står på gårdsplanen. I verkstaden finns ett litet rum på 1,5 x 4 meter och med ca. 3 m till taket som jag tänkte använda som ugnsrum, lägga till gips på tak och väggar och installera en fläkt (modell CK 160B enligt tips på forumet) i väggen. Men efter att ha läst in lite mer undrar jag om utrymmet inte är för litet och om det inte blir för varmt när ugnen är igång?

Jag har möjlighet att lägga till ett fönster i ugnsrummet (skulle det hjälpa utöver fläkten? Eller är det onödigt? ) eller att helt enkelt riva upp det lilla rummet så att det blir ett rum på 45 kvm av det hela.
Har också funderat på att bygga en huv + spirorör ansluten till fläkten enligt skissen som Bosse delat i andra trådar, skulle den lösningen förhindra överhettning i ett litet utrymme?
Jag vill gärna hålla ugnen avskild från resten av verkstaden eftersom jag är orolig för avgaserna och ångorna från bränningen.

Vill tillägga att jag har inte någon ugn ännu, men siktar på en stengods ugn i storlek 80-150 L, beroende på vad jag får tag på. Skulle helst ha en frontmatad ugn men de kostar en liten förmögenhet… Så det blir sannolikt en toppmatad.

Tacksam för svar!

Bo§e
0

1,5 x 4 m är ganska litet, men 3 m takhöjd ökar förstås volymen något.

Ett ugnsrum i den storleken blir helt beroende av bra ventilation med fläkt.
Om du väljer en sådan fläkt som vi pratat om tidigare, kommer den att räcka till.

https://www.ventshop.se/artikel.php?id=3505

Alternativt denna, som har ännu litet högre kapacitet:
https://www.ventshop.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3506

Glöm inte inluften bara.

Målet är att rumsluften inte får överstiga 40-45°C, som varmast.
Överskrids det, riskerar man att styrutrustningen får fel mätvärden.

Det är en bra idé att förse fläkten med en "dimmer" så att hastigheten blir reglerbar.
Fläkten behöver ju inte gå med full fart hela tiden….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Hos ventshop.se kan du handla Kanalfläkt CK 160 B1 Östberg
  • Redigerat 2024-07-11 13:02 av Bo§e
eleonore_2
0

Tack så mycket Bosse för ett snabbt och utförligt svar!
Ska snarast beställa den effektivare fläkten, jag vill inte ta risken att den mindre inte klarar jobbet.

Ja, vi tänkte installera en inluft i ugnsrummet också, lågt ner vid golvet.

Bo§e
0

👍 Blir säkert bra…

eleonore_2
0

Hej!

Jag ville skriva en uppdatering nu att jag äntligen fått min verkstad igång och bränt en första skröj i veckan (med en nabertherm på 150L).
Ventilationen funkar utmärkt! Fläkten är monterad i väggen ovanför ugnen men inte kopplad till ugnens vent. Ugnen står i ett separat rum. Det räckte att ha fläkten på halvfart (3:a) för att få ett bra luftflöde. Ingen lukt! Tack Bosse för dina rekommendationer!
Det enda minus är att brummar ganska mycket, men jag är så nöjd ändå.
/Eléonore

ler
0

Underligt att det brummar så mycket att det stör, kan det vara så att det kommer resonans i väggen? Vad är väggen gjord av?

Bo§e
0

Ja, själva fläkten brukar bara susa, och inte brumma.
Jag misstänker också att det uppstår resonans någonstans, vilket brukar gå lätt att åtgärda, när man väl hittat stället där den uppkommer….

eleonore_2
0

Hej! Tack för era svar! Vad spännande att det kanske går att dämpa ljudet. Väggen består av timmer och sedan är det klätt med dubbla gipsskivor i ugnsrummet. Vi ha behövt regla upp golvet för att kunna sätta en plastmatta i hela lokalen (gammal byggnad som lutar åt olika håll), vid vissa ställen är det luft då mellan plastgolv och det gamla trägolv.
Kan det komma från golvet? Isåfall är det svårt att åtgärda tror jag… Plastmattan i ugnsrummet ligger dikt an på spånskivor och sen på trägolv, alltså ingen mellanrum med luft.

Hur kan man felsöka varifrån resonansproblemet kommer?
Nu att ni nämnt resonans är det solklart att det är problemet, jag försökte blanda glasyr med skyddsmask på och det vibrerade i gummibandet när fläkten var på 😅🤔

ler
0

Svårt att säga men det beror på om och hur väggen har kontakt med golvet, det kan kanske gå att förstärka väggen med läkt runt om fläkten 30-40 centimeter från fläkten och runt om? Du kan också sätta på ljuddämpande matta mellan väggen och fläkten

• Redigerat 2025-08-26 15:59 av ler
Bo§e
0

Som ett första försök kan man prova med "handpåläggning" 🙂, dvs man trycker handen mot olika ställen runt fläkten, eller där ljudet tycks komma ifrån, tills man märker att ljudet förändras, och då vet man att man är ljudkällan på spåren.
Sedan blir det lättare att söka vidare mot den absoluta punkten som skapar "brummet"…

Har man tur, kan det räcka med en liten gummibricka, gummilist, en spik etc på det rätta stället för att det skall tystna…

🙂

• Redigerat 2025-08-26 22:18 av Bo§e