Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkeramikugnar
Läst 186 ggr
Caroline M
0

Kittec Eco 55H

Jag har lyckats köpa en egen ugn, en Kittec Eco 55 H, bara använd typ 2 ggr! Hon som sålde den visste inget om själva ugnen (hennes mamma hade haft den) kunde inte svara på några frågor, därför frågar jag er! Nästan längst upp vid kanten är ett hål, men det fanns inte någon plugg att sätta igen hålet med- ska man ha det? Eller kan/ska man bränna utan pluggen? Om det behövs en plugg, var kan man skaffa det?

Bo§e
0

Ring någon av Kittec-försäljarna, Brännpunkt eller Lars Tärn, så borde de kunna ge rätt information.

Men, här är ett "trick" som brukar fungera med alla mindre ugnar:

1.
Linda litet keramisk filt kring en kulspetspenna, så att du får en "plugg".

2.
Sätt pluggen i ventilationshålet, med kulspetspennan fortfarande instucken.

3.
Dra ur kulspetspennan.

Nu har du ett lagom stort ventilationshål, som fungerar till "allt", och du behöver inte tänka mer på det…

Om ugnen har ett spjäll nedtill, ställ det på "halvöppet".

Eller, om ugnen i stället har ett nedre ventilationshål (likadant som det övre), gör som ovan även där.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

Jag bränner aldrig med pluggen i. Som jag fattar det kan man spara lite värme på vägen upp men man behöver ta ut pluggen vid nån viss temperatur. Annars med risk för att blanka glasyrer blir dimmiga pga. gaser som inte kommer ur ugnen. Så vitt jag kan förstå finns det inga fördelar mer än att man sparar lite på elen.

Caroline M
0

#1: Okej, tack för tips! Jag testar kanske utan plugg först, samt försöker få fatt i Lars Tärn eller Brännpunkt för rådgivning!

• Redigerat 2024-07-13 17:59 av Caroline M
Bo§e
0

#2: Japp, så är det. Det är därför som den lilla öppningen ( #1) är hälsosam för resultatet.

Men i en liten ugn med marginell effekt, kan ett helöppet hål vara avgörande för orken.

"Don't Panic" (Douglas Adams)