Automatik byte på gammal ugn
Hej,
Automatiken på keramikugnen har slutat fungera, det går inte längre justera temperaturen och kurvorna (men knapparna fungerar okej). Den gamla automatiken är ett FGH P560 tidigt 90-tal.
Full modellbeteckning är P560-S-1 som då bör vara för termoelement typ S.
Vi har fått tag på ett Rohde ST310 och tillhörande CPC14 kontakt.
Jag undrar om någon har erfarenhet av denna typ av konvertering?
Märkningen på den gamla automatiken är
| Etikett | Färg på sladd |
|---|---|
| L | Brun |
| N | Blå |
| OP+ / Relay | Svart |
| OP- / Relay | Svart |
| Earth | Gulgrön |
| TC+ | Röd |
| TC - | Vit |
För CPC14 kontakten och Rohde så är det lite annorlunda då den ger 230 V ut som styrsignal.
| Pin | Beskrivning | Motsvarande från gamla | Färg på befintlig kabel |
|---|---|---|---|
| 1 | Termoelement + | TC + | Röd |
| 2 | Termoelement - | TC - | Vit |
| 8 | Nätspänning 230 V (F) | L | Brun |
| 9 | Nätspänning 230 V (N | N | Blå |
| 14 | Utgång värme-kontaktor (F) | OP ? | En av de svarta |
| 13 | Kontroll-utgång (N) | -- | Ej användas |
Det jag tänker att jag måste kolla är OP+ och OP- då jag tror att den gamla automatiken tar in en spänning i reläet och skickar vidare vid brytning snarare än att skicka ut nätspänningen.
Min teori som jag har är att en av de svarta kablarna troligen har konstant spänning och denna kabeln bör då kunna uteslutas i den nya konfigurationen. Bör kunna mätas upp via kontinuitet mot L, alternativt visuellt i lådan med reläerna till värmeelementen eller i värsta fall med spänningssatt system.
Jag måste också utesluta så det inte är någon annan styrspänning (t.ex. 24V DC eller liknande), då kommer vi behöva sätta ytterligare ett relä som styrs av automatikens 230 V utgång.
Jag kommer också montera en sk. RC Snubber parallellt med lasten på reläutgången mellan Pin 13 (N) och Pin 14 (relä ut - L) för att undvika spikar som kan förstöra reläet i automatiken.
Ugnen är ett "hemmabygge" där en elektriker har kopierat och byggt styrningen till värmeelementen baserat på en annan ugn någon gång på 90-talet och den har fungerat väldigt bra hela tiden.
All input tas tacksamt emot :)
- Redigerat 2024-08-07 09:33 av endor
Det enklaste är att inte blanda in någon av de gamla komponenterna, utan göra "rent hus", och koppla upp alltsammans mot en ny kontaktor (med 230V spolspänning) och en CPC14 honkontakt.
Avstör signalkretsen med en RC.
På typskylten till FGH560
står ett "S" i beteckningen, vilket troligen (?) betyder att den jobbar med mätsystem "S".
Det betyder i så fall att du kan behålla det befintliga termoelementet, med sin kabel.
Eftersom ugnen är ett "hemmabygge", bör du rutinmässigt kolla upp att givarkabeln är av rätt typ.
Kabelns färgkoder för de olika systemen visas på bilden här.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-08-07 14:53 av Bo§e
Så här bygger man upp en konvertering "från scratch".
Bentrup-styrningarna lämnar 230V signalspänning, dvs en sådan kontaktor skall användas.
Man får förstås kontrollera att termoelementet och dess kabel är kompatibla med styrutrustningen.
Observera att "pin 12" inte används vid körning av ugnen.
Den är avsedd för en extrafunktion av något slag.
Vissa styrutrustningar har en programmerbar extrafunktion, och här (tillsammans med "13") kan man då lägga in ett extrarelä som t.ex. startar en fläkt, eller någon annan "händelse" som man väljer….
- Redigerat 2024-08-07 18:04 av Bo§e
Hej,
Stort tack för all information! Det låter som en bra plan att göra rent hus och se över kontaktorn vad som sitter där nu och ev byta så det blir en som passar med automatiken.
Har du någon erfarenhet av kontaktor märke/modell som har funkat bra eller om det är något särskilt att tänka på med den?
#3: Frågan om kontaktorfabrikat är svår, litet grand som Expressen eller Aftonbladet 🙂, men faktum är att märket Telemecanique har ett etablerat gott rykte i keramikugnssammanhang, så jag rekommenderar att du försöker få tag på en sådan..
Kontaktorn i en keramikugn får jobba en hel del, jämfört med andra sammanhang…
En rättelse , och en liten förklaring:
När jag tittar i manualen för ST 310, ser jag att pin 12 är en utgång för en säkerhetskontaktor.
En säkerhetskontaktor är en andra kontaktor, som ligger i serie med, och "före" den "ordinarie" kontaktorn.
Systemet har då dubbla kontaktorer, vilket Rohde-ugnar oftast har numera.
Funktionen är att säkerhetskontaktorn slår till redan när du slår på "on" på styrningen, och möjliggör att ström kan komma fram till "arbetskontaktorn" så att den kan jobba programenligt.
Tanken är att säkerhetskontaktorn skall kunna avbryta en bränning, trots att "arbetskontaktorn" har bränt ihop (vilket är sällsynt, men förstås katastrofalt när/om det händer)
Säkerhetskontaktorn ligger alltså "på" redan från "on", och är redo att bryta, om arbetskontaktorn skulle fallera.
Du kan, om du vill, installera dubbla kontaktorer, och då är det lämpligt att koppla dörrkontakten (om sådan finns) i serie med "12" i stället för "14".
Om du kollar med mätinstrument, kommer du troligen att upptäcka det det ligger konstant signalström i "12", redan när du slår på "on" (mains switch) på styrdosan, vilket då skulle bekräfta denna funktion.
"13" är då gemensam nolla för output "12" och "14".
- Redigerat 2024-08-07 21:24 av Bo§e
#5: Här kommer lite resultat av genomgången.
Återigen stort tack för feedback och skisser det har hjälpt mycket att förstå hur det hänger ihop samt för att verifiera.
ST310 är nu inkopplat mot den ursprungliga kontaktorn och jag städade ur två generationer av automatik för att förenkla och det blev i princip tillbaka från scratch.
Den gamla kontaktorn styrdes av 230 V.
Ingången till FGH automatikens relä (OP+ / OP -) var bryggad mot L 230 V så det blir samma funktion som i den nya Rohde automatiken.
Ugnen har inget relä till dörren, men jag tycker ditt förslag om att sätta en till kontaktor kopplad till en skyddskrets låter som ett bra förslag.
Kunde också bekräfta att det var Typ S givare på färgkodningen med hjälp av din guide, vitt hölje, röd och vit ledare.
Bifogar lite skiss på hur det blev uppsatt och en bild på den ursprungliga automatiken (konstverk i sig) som var halvt inkopplad men ej hade någon funktion i övrigt har jag inte kopplat om något mot hur det var ursprungligen förutom att jag bytt ut och rensat bort det som ej användes.
Jag ska se över kontaktorn om jag kan hitta någon bra ersättare för framtiden, den har hängt med väldigt länge.
RC Snubbern är en färdig modul med R, C och varistor som går att hitta på många ställen.
t.ex här i fempack på Amazon
- Redigerat 2024-08-09 09:51 av endor
#6: Det var en fin skiss…! 👍
Kommer säkert att fungera bra.
Systemet med dubbla kontaktorer är ett bra påfund. Nabertherm var först med detta, såvitt jag vet, och sedan har många ugnstillverkare följt deras exempel.
Att en kontaktor "brinner ihop" är förstås inte så vanligt, men det är heller inget unikt. Det händer ibland, och en gång är en gång för mycket….
Med dubbla kontaktorer kan automatiken stoppa bränningen med hjälp av säkerhetskontaktorn, och därmed förhindra en "härdsmälta".
- Redigerat 2024-08-09 11:25 av Bo§e