Keramik iFokus

Keramik

Läst 497 ggr
Ålands folkhögskola
0

Bästa porslinslera för drejning

Jag vill gärna höra vilka färdiga porslinsleror passar bäst för drejning? Egen erfarenhet, tack, inte citat från leverantörer eller tillverkare.

bjorn.lindberg
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte ge nåt konkret tips på en specifik lera, gör mitt eget porslin, eller försöker i alla fall.

Men, det finns lite saker att ta fasta på. Det är tre saker som man brukar vilja ha i porslin, vithet, genomskinlighet och plasticitet.

Vitheten kommer primärt av mängden järn i leran, ju mindre järn desto vitare. Typiskt sett diskvalificerar detta en hel del råmaterial, typiskt kaolin, då de innehåller "för mycket" järn.

Genomskinligheten kommer av mängden titan, ju mindre desto mer genomskinlig. Här är det samma grej, de flesta kaolin leror innehåller "för mycket" titan.

Plasticiteten kommer av hur finkornig leran är. De flesta kaolinleror är inte speciellt plastiska men det finns undantag, e.g. Tile 6 Kaolin som tyvärr har massor med titan i sig.

Så om du vill ha ett vitt, transparent porslin med bra plasticitet, dvs. drejegenskaper, så har du inte vansinnigt mycket olika material kvar att välja på. Om du nu skall göra och marknadsföra ett porslin så har du antingen att välja på att betala ur näsan för ett kvalitets kaolin eller processa det tills det är fint nog för att ha nån slags plasticitet. Alternativt tillsätta nån vit bentonit, e.g. Quest White, eller nån annan plasticizer. Hur som helst, om du vill ha alla egenskaperna så blir det rätt dyrt.

Frågan är kanske mer vad du vill ha ut av ditt porslin? Vill du ha transparens och vithet eller går det bra om det är lite grådassigt? Om svaret är att du ändå skall glasera över det så kan det vara att ett billigare porslin men bra drejegenskaper funkar lika fint som ett dyrt porslin som också är transparent och vitt. Eller vitt stengods.

Jag gör som sagt mitt eget från material i verkstan, massor med ball clay för att få plasticitet. Men jag kommer bränna det i en vedugn och det kommer ändå komma ut med en massa carbon trapping och se grådassigt ut så det spelar mindre roll.

Bifogad bild är papperslera, 50 delar Kaolin 50, 25 delar kvarts, 25 delar nefelinsyenit, 1 del toapapper.

Ålands folkhögskola
0

Tack så hjärtligt för infon. Jag har inte maskineri att blanda eget, men kunde testa blanda en slam som jag sedan torkar ut och knåda för hand.
Genomskinlighet är inte viktig för min del, men jag vill undvika järn. Få se om jag kan få tag i Tile 6 kaolin att experimentera med.
P.S. muggen/skålen i bilden ser handdrejad ut - i papperslera?

• Redigerat 2024-08-22 16:35 av Ålands folkhögskola
Bo§e
1

Tankemodell kring porslinsleror

Det finns många "bra" porslinsleror, men de är aldrig "bäst" på allt samtidigt….

Man måste bestämma sig för vilka egenskaper som skall prioriteras.

Vill man t.ex. ha hög ljusgenomsläpplighet, får man offra en del vithet och plasticitet.

Om hög plasticitet är önskemål nr 1, får man ge avkall på en del vithet eller ljusgenomsläpplighet.
Kanske t.o.m. välja en semiporslinslera….

Om riktigt hög vithet eller ljusgenomsläpplighet önskas, får man offra plasticiteten, och i extremfall kanske välja en gjutlera.

Triangeln visar att om man vill optimera "alla" egenskaper samtidigt, blir det en kompromiss mellan egenskaperna, och ingen "superlera".
Vill man nå längre ut i något hörn, får man offra något annat.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
1

#0: Det dyker upp nya porslinsleror på marknaden, som jag inte är så bekant med, men en som jag minns att jag gillade, var KPCL's "81298" (ibland förkortat till "298"). som kändes bra att dreja med. Dock var den ganska skör som läderhård, så man fick hantera sakerna försiktigt när de skulle beskickas.
KPCL's "TM10" och "TM11" hade liknande egenskaper, och var också bra, drejningsmässigt, och vitheten var acceptabel.

En annan lera som hade bra drejegenskaper, och samtidigt en skapligt hög vithet (kyligt opakt vit), var Weissenbrunn's "B60". Den var trevlig att jobba med.

Har också minnen av några bra porslinsleror från Valentine, som hade "hyfsad" ljusgenomsläpplighet och som gick bra att dreja, om man tog hänsyn till vissa tekniska begränsningar.
På bekostnad av vithet då, förstås….

• Redigerat 2024-08-22 19:50 av Bo§e
bjorn.lindberg
1

#2: Ja muggen är drejad papperslera. Det är lite speciellt minst sagt, trimma är ännu knasigare, men det "funkar".

Tror inte det är det är ekonomiskt försvarbart att köpa Tile 6 i Europa, kommer från Florida om jag minns rätt.

Om du inte blandar några mängder så är det hyfsat enkelt att göra lite granna, säg ett par kilo. Prova Ball Clay 25, Kaolin 25, Kvarts 25, Nefelinsyenit eller Fältspat 25. Vet inte vad du har tillgång till för kaolin, jag använde Kaolin 50, strax under 1% järn om jag minns rätt. Vet inte vad som är reallistiskt, antar att det går att få tag på kaolin med mindre järn.

Ålands folkhögskola
0

Tack för alla svar, det hjälper mig mycket.
Jag hade tänkt mig Valentines Audrey Blackman, men har lite problem hos leverantören - eller så har dem problem att få leverans.

Bagossa
0

Jag har bara testat Audrey Blackman i porslinsväg. Jag upplever inte att den är svårdrejad men det är svårare än stengodslera. Skålformer är inga problem. Den blir snabbare "trött" än stengods och blir mosig av vattnet. Mindre plastisk gör att det blir klurigare att dra upp leran i höga former. Men som sagt, det går rätt bra att dreja ändå.
Beskicka leran har jag inte upplevt som något problem och den är inte ovanligt skör.
Kristallglasyrer gör sig bra på den mycket vita leran.

Ålands folkhögskola
0

#7: Tack för informationen! Hoppas att min leverantör kan få tag i det, dem rapporterar att leveranserna har tagit lång tid sedan ett tag tillbaka

Bo§e
0

Jag har testat Valentine's "Royal", med bra resultat.
Den ligger ganska nära "Audrey Blackman" i sammansättning.
Här är en tabell över några porslinsleror från Valentine..

Ålands folkhögskola
0

#9: Tack för informationen!

Plena
0

#8: Kanske kan du hitta Audrey Blackman hos Bo Ehrlanders efterträdare, jag köpte där i juni.

KeramikLera
1

Jag gillar CS970 från Cebex. Den är skön att dreja i, man får vara lite noga bara med torkning och jämnhet i skärven när den torkar så den inte spricker. Drejar man riktigt tunt blir den helt ok transparent.

Ålands folkhögskola
0

#12: Tack, jag ska kolla upp den leran i framtiden. Jag tog emot en leverans av Audrey Blackman porslin i veckan, så det är någonting för framtida beställningar.

DisaR
2

#13: Hej! Jag gjorde lite efterforskningar för några månader sen och lyckades få info om att cebex Porslinslera ”china”, levereras från valentines clay i england. Det ska vara deras audrey blackman-massa, men som paketeras om och får nytt namn av cebex. Har jämfört de båda i drejning o bränning och de är identiska. Kan vara bra (för ekonomin) att känna till :)

Ålands folkhögskola
0

#14: Tack! Mycket intressant.