Sänka smälttemperatur!
Hej!
Jag har blandat ”4321 leach” (https://glazy.org/recipes/2878). Jag vet att den egentligen är för cone 10 och jag bränner till 1220-1250 men jag tänkte att jag chansar ändå, givetvis blev det underbränt! Kan någon hjälpa mig att sänka smälttemperaturen för detta recept?
Om jag ska minska kvarts med säg 5%, hur blir det då tror ni?
Tack!
Om du ökar mängden fältspat på bekostnad av kvarts (försiktigt och gradvis), sänker du smälttemperaturen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det går fint.
Det första att prova är kanske att byta ut fältspatet mot nefelinsyenit. Nefelinsyenit innehåller mer natrium per aluminium/kvarts än fältspat. Natrium är ett flux så mer av det säker smälttemperaturen.
Andra saker du kan prova är att byta ut delar av fältspaten mot någon fritta. Det behövs inte jättemycket för att 4321 skall smälta på lägre käglor, så viss aktsamhet bör iakttas. Bränn alla prover i en skröjad skål eller liknande så undviker du olyckor. Prova att byta en fjärdedel av fältspatet mot en fritta.
Jag personligen har aldrig fått 4321 att funka nåt vidare, den spricker alltid, aka. crazing. I min uppfattning är det för mycket natrium och kalium i glasyren. Både natrium och kalium har hög expansion när de smälter och kryper mycket när de svalnar. Sprickorna gör tyvärr att godset blir mindre hållbart. Om du har en lera som krymper i takt med godset så kan det funka, kanske porslin? Ett annat sätt att lösa problemet som har funkat i andra glasyrer är att byta delar av fältspaten mot spodumen eller ännu hellre petalit, vilka ger lithium som flux. Lithium har fördelen att det inte expanderar lika mycket som natrium och kalium och kan på så sätt ibland lösa problem med sprickor. Lithium sänker också smälttemperaturen mer än natrium och kalium. Jag hade provat att byta ut hälften av fältspaten mot petalit. Petalit är billigare än spodumen per mol lithium.
Hade varit väldigt intressant att se bilder på dina resultat. Jag har som sagt aldrig haft nån lycka med 4321.
#2: Tusen tack för ett utförligt svar! Jag är inte någon expert alls, utan testade detta receptet för att det var billiga råvaror varav några jag hade sen senaste blandningen! Så helst vill jag försöka modifiera receptet så det funkar. Har du förslag på hur jag ska göra med de råvarorna jag har redan?
Egentligen kan jag tycka om att det spricker på sånt man inte direkt sliter mycket på, som kanske inte gör något att det är lite känsligare så kanske får använda den mer som dekor sen då.
Har du annars tips på en bra transparent med få ingredienser som funkar vid 1220?
#1: Tack! Jag får väl testa detta! Menar du att jag istället kan byta till 45% fältspat och 25% kvarts?
#4: Ja, och gör gärna en liten provserie, t.ex.
42 F - 27 K
45 F - 25 K
47 F - 23 K
Ingen exakt vetenskap, men du får en hint om du är på rätt spår….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: OK, jag vet inte vad du har för råvaror men om inte har spodumen eller petalit så prova det som Bosse föreslår. Det kommer nog att funka fin fint.
#6: Tusen tack till er båda! Jag provar mig fram!