Glasyr företag
Hej, har ärvt en del hinkar med glasyr, jättefina glasyrer dock så har jag googlat utan att lyckats på företaget, de finns troligtvis inte kvar.Dessa glasyrer är säkerligen 30 år gamla !! Så kanske ngn "gammal UV "som vet om de blivit uppköpta och i sådant fall av vilka? Älskar en av glasyrerna och hade så gärna fått tag i den igen då den börjar tryta.bifogar bild på etiketten verkar vara en äldre och en nyare etikett..Hälsn Hoppfull Nina
Hmmm….den etiketten beskriver ingen glasyr,
Det är etiketten till gjutlera GWSZ från Fuchs-Ton/WBB (dvs Sibelco)…..
Hinklock som kommit på drift….? 😬
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-14 14:03 av Bo§e
#1: Aha Bosse det förklarar ju saken.Dessvärre finns inga andra etiketter…hon bla fade en del glasyrer själv men även handlade på cerama…den här glasyren är stengods klar djup blå färg, vid kanter och skrovligheter är den mörkbrunt, blank och fullkomligt ljuvlig vid 1235 grader…känns den igen ? :) Nina
Har du ingen bild på den?
Lättare att hjälpa dig då
#2: En glasyr som dyker upp i mitt huvud (om den är matt/halvmatt), är den gamla "P2228".
Den stämmer med din beskrivning, och den var väldigt populär "förr i tiden"….
Den tillverkades i England, och är kanske inte så lätt att hitta (om den ens tillverkas…?)
#3: Är du på samma spår….? 🙂
- Redigerat 2024-09-14 15:11 av Bo§e
#4: Kanske men kanske inte ändå, den här är blank…🤔
Om det är den så går den fortfarande att få tag på
Finns flera andra som ger samma effekter
Bäst är om Nina kan ta en bild så ser vi bättre vad vi letar efter eller kan ge förslag på liknande
#7: Ja, en bild vore bra.
Som du nämner, finns det åtskilliga liknande glasyrer.
Vad som kan skilja dem åt, är vilken färg som avtecknas på kanter och andra tunna partier….
#6: Neee'e😊
du har PM
#10 skulle stå du har PM
#10: oj så fin om den går att få tag på är även jag inreserad av att veta var!