Keramik iFokus

Keramik

Läst 371 ggr
bittedahlkild
0

obavar blandning

Hur länge kan man förvara obavar blandning?

Ålands folkhögskola
0

Jag tror att det börjar lukta illa efter några dagar. Är det inte bara mjök och vatten? (obvara)

Ulla
0

Det brukar vara en del andra saker i också, tex vetemjöl och jäst. Men det snarare ökar väl risken för att det börjar lukta illa efter ett tag? Har inte testat själv så jag gissar bara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

Jag tror heller inte att en sådan blandning håller sig särskilt länge.
Dock är den säkert användbar tills den börjar lukta illa.

Jag tänker mig att hållbarheten kan variera, beroende på temperatur, och om det utsätts för ljus.
Förvaring i kylskåp (mörkt och svalt) är troligen den bästa metoden. även om tiden blir begränsad.

Kanske som en öppnad förpackning havremjölk…?🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-09-27 21:27 av Bo§e
ler
0

Men Vad är det? Eller vad använder man det till?

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Obvara är en teknik för att "täta" lergodskärl.
Krukan värms till hög temperatur, och doppas ner i en blandning av vatten, mjöl, jäst, och ibland även socker.

Tekniken sägs härstamma från Östeuropa eller de baltiska länderna.

I texten ovan nämns att obvara har sitt ursprung på 1800- eller 1900-talet, men jag tror personligen att tekniken är mycket äldre.

Antagligen fungerar blandningen även efter att den surnat/härsknat, så "hållbarheten" handlar troligen mest om hur länge man står ut med doften i hinken…😬

Nej, detta är ingen "säker" tätningsmetod, enligt nutida krav….

• Redigerat 2024-09-28 14:50 av Bo§e
ler
0

Tack för svaret, nej det låter inte som någon modern teknik. Men vanlig mjölk går ju också så varför jäst och mjöl?

Ulla
1

Det kanske luktar gott om det. Särskilt om man har i litet öl också.

_
_

Bo§e
0

#7: Ja, när blandningen är någorlunda färsk, luktar det säkert väldigt gott just när det hettas upp….
Tänker: Nybakat bröd….🙂

j-aan
2

#0: 2010 lärde jag mig obvara av en rysk keramiker på ett symposium i Kohila Estland. Hennes recept:
8liter vatten 1kg mjöl en msk socker och ett paket jäst. Allt blandas och ställs på en varm plats i tre dygn. Omröres minst ett par gånger om dagen. Slå i en halv liter öl innan användning. Doppa sedan skröjbrända krukor som värmts till 800-900grader hastigt i blandningen ta upp och låt effekterna komma. Avbryt genom att doppa i kallt vatten.
När jag började bränna obvara med mina elever på Hellidens fhsk var det ingen rakubrännare i landet som hört talas om tekniken. Om man då Googlade på obvara kom bara några bilder upp på ryskan Nadja och mig från symposiet i Kohila.

L.A.E
0

#9: Jo jag kommer ihåg när Nadja skrev ner receptet på på gräsmattan till oss i Kohila. Har också haft några kurser i Obvara men inte i så stor utsträckning som du Jan-Åke.
Man fick inte kalla henne ryska utan Tatar, är vän på Face book

Ålands folkhögskola
0

#1: det skulle ha varit mjöl och vatten

Bo§e
0

#9: Bra beskrivning.
Ja, idag tillämpas tekniken i huvudsak för effekternas skull, och inte som tätningsmetod.

Ernst65
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en del grejer med Obvara tekniken. Tyckte inte det luktade sjärskilt illa, men jag kanske hade satsen i max en vecka, sen slängdes den efter bränningen. Här är ett exempel på effekten.

Bo§e
1

👍

Ulla
2

#13 Så bra den passar! Din skulptur är verkligen häftig.

_
_

• Redigerat 2024-10-03 16:21 av Ulla
ler
1

Ja den är verkligen mycket fin, påminner mig lite om den minoiska kulturen