Cromartie CTL 60 hur gör jag?
Hej!
Kan nån snälla hjälpa mig med hur min ugn fungerar. Jag är helt ny på detta med att bränna keramik. Jag har precis fått en ugn en Cromartie CTL 60 och jag har ingen aning om hur den fungerar. Jag har försökt att googla och kollat på youtube efter svar men det är lönlöst. Jag vet att jag saknar elektroniken som sköter temperaturen vilken jag tänkte köpa från Cebex men i övrigt har jag så många frågor. Ugnen har tre stora hål rätt in. Ett i locket och två på sidan. Ska det verkligen vara så? Åker inte värmen ut då? Vad är ett termoelement och vart sitter det?
Är det någon som har koll på denna ugn och kan hjälpa mig? Det är så frustrerande att ha allt hemma som behövs för att starta upp min keramikverkstad men att inte förstå hur det fungerar.
Marianne
Hej,
Ugnen är tyvärr inte riktigt komplett.
Här kommer de viktigaste punkterna.
De tre hålen
Dessa ventilationshål skall vara öppna i början av bränningen, men det är viktigt att de är helt eller delvis förslutna i bränningens slutfas.
Du borde fått med tre keramiska pluggar till dessa hål.
Om pluggarna saknas, kan du i stället jobba med tussar av keramisk ull, eller kanske så småningom dreja egna pluggar av chamotterad stengodslera.
Styrutrustning
Den här ugnen har varit försedd med elektronisk styrutrustning.
Den skall pluggas in i kontakten (Bild 1)
Typen av kontakt måste identifieras, för att du skall få rätt anslutning till den automatik som du köper.
Eftersom ugnen är engelsk, kan den jobba med styrsystem av Typ R eller Typ S, och det är viktigt att ta reda på.
Termoelementet
Termoelementet (temperaturgivaren) sticker fram på bild 2.
Som sagt måste mätsystemet identifieras, vilket kan vara knepigt, eftersom det är omöjligt att skilja mellan "R" och "S" med blotta ögat.
De två vreden på sidan
Detta är mekaniska effektregulatorer, som är avsedda att användas om ugnen har en primitiv temperaturvakt eller "halvautomatik".
Med en modern styrutrustning, skall dessa vred alltid stå på "fullt", och man behöver inte tänka på dem.
Det är några saker som måste redas ut för att du skall få rätt grejor.
Därför skickade jag dig ett PM
🙂
PS
Det måste också konstateras om ugnens kontaktor har 24V eller 230v spolspänning.
DS
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-04 12:11 av Bo§e
#1: Hej igen. Nu har jag tillslut kollat upp termoelementet det är typen S.
Det där med kontaktorn förstår jag inte riktigt men skickar med en bild som kanske kan ge en hint om det?
Jag har blivit rekommenderad att köpa Cebex styrenhet G20-06 med en konverteringsbox till. Men det kostar ju en hel del. Måste jag ha en konverteringsbox? Kan jag inte koppla styrenheten direkt i ugnen?
Jag blir så trött på att jag aldrig kommer igång med bränningarna det är frustrerande att ha en verkstad men ändå inte 😕.
Kanske bäst att köpa nya prylar eller?
//Marianne
Ja, en konverteringsbox är ju ett enkelt sätt, och man slipper identifiera ugnens kontaktor, eftersom den ersätts av kontaktorn som sitter i boxen.
Men, ännu enklare vore om man identifierar den befintliga kontaktorn, och kanske slipper byta den, om den är av 230V-typ.
Och om man identifierar automatikens kontakt på ugnen, och helt enkelt beställer en ny styrning med just den kontakten.
Då kan det ju bli "plug-and-play", med litet tur. 🙂 och enklare än så kan det knappast bli….
Jag klarar inte att säkert tyda informationen på kontaktorn, men du fick ju några bra kontakter i PM:et, som kan hjälpa till med alltsammans…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-06 13:39 av Bo§e