Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadkeramikugnar
Läst 279 ggr
EmmT
0

Vilket skick är ugnen i?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla!

Som titeln säger undrar jag över min ugns skick. Hade ni sagt att sprickorna och elementen ser ”bra” ut? Nu hade jag ingen bild inuti ugnen men den har småsprickor och elementen har några rostfläckar, som på bilderna.

Min mentor köpte in den från en skola, dvs välanvänd. Finns ett stort spill på bakre väggen där något har smält lergods men inget som stör.
Den går bra och jag har inte märkt av något felande på allt som bränts.

Tack på förhand☀️

ler
0

Den är nog ok men kan du inte ta bild på den där smälta leran?

Bo§e
0

Ja, det vore bra med en bild av den smälta leran.
Tunna sprickor som inte växer är inget problem, och behöver inte åtgärdas.

Elementens skick är svårbedömt enbart via bilder.
Du får provköra och kolla funktionen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

EmmT
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är bilderna. Sprickan där bak har växt lite, den som sträcker sig tvärs över väggen.

Bo§e
1

#3: Sprickan ser inte jättedramatisk ut, än, men håll koll på den, så att du fyller den med keramisk fiber, om den skulle växa.

Men, innan nya element monteras, MÅSTE du rensa teglet, framför allt i skårorna där elementen skall ligga.
Det blir att skrapa och hacka, med försiktighet.

Om det blir gropar där du rensat spelar ingen roll, men se upp så att ingen "elementhylla" förstörs. Elementen måste ha tegel att vila mot, så att de inte "ger sig iväg" och kommer åt andra element…
De nya elementen får INTE komma i beröring med de bruna lerresterna…..då blir de inte så gamla…..

Om elementen är hela just nu (?), kommer de troligen inte att hänga med så länge till, om de ligger an mot lerresterna….

• Redigerat 2024-11-08 12:42 av Bo§e
EmmT
0

#4: tack för svar 👍 de är hela och funkar som de ska. Min gamla lärare bytte dem för några år sedan.

Bo§e
1

Ok. Se bara till att elementen inte vidrör något av det "bruna".