Keramik iFokus

Keramik

Läst 225 ggr
er
0

Byta ut natron fältspat

Hej! Nedanstående glasyr från receptsamling här på i fokus, har funkat jättebra, men jag har nu slut på natr.fältspat. Kan man byta mot kalifältspat (eller nef.syenit) eller måste man då räkna om glasyren? Är inte så bra på det.
Hälsningar Eva

En bra blank grundglasyr från analys av Mineral-Dunits 308. Den kan du färga in med Tenn alt. zirkonDen blir också jättefin blå med 1.5% koboltoxid i. Brett bränningsintervall har glasyren."

Nr fältspat……..32.24
Dolomit………….5.12
krita…………….14.0
Bariumkarbonat..5.55
Kaolin…………..10.35
Kvarts…………..32.73

ler
0

Ja att bara skriva natronfältspat är liksom att skriva mjöl! Men är det vetemjöl eller rågmjöl? Du får göra ett test, men normalt sett så smälter natron tidigare än kalifältspat, ca 20 grader om aluminium och kvartshalten är jämförbara. Och dom flesta fältspaten är en mix av både kali och natrium och lite av det ena och det andra så bäst är ett test

• Redigerat 2024-10-29 16:43 av ler
er
0

Tack, då testar jag.

Bo§e
0

#0: Det står "Nr Fältspat".

Är "Nr" bara en förkortning av "Natron", eller står det för "Kalifältspat Nr", vilket är beteckningen på en vanlig kalifältspat från Forshammar…….?

Vad menade den som skrev receptet….?
Det skulle kunna betyda båda sakerna….

Ja, det var bara en fundering som dök upp….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-30 11:40 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Om det menades natron fältspat borde det ha stått Na, skulle jag tro.

nyburgaren
0

#4 Precis. Nr, FFF, Fs, Ngp, osv är beteckningar på olika fältspater. Jag räknade om Mineral Dunits transparant glasyr 308 efter att Bertil Jarl gav mig dess formel. den fungerar bra att ersätta rakt över med Ngp och FFF fältspat med brett intervall..

Bo§e
0

#4 & #5: Låter ju rimligt. Jag reagerade, eftersom #0 verkar ha tolkat NR son natron….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

er
0

Ja det gjorde jag.
Tack för hjälpen.