Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränninglerorbränningbränna
Läst 226 ggr
yrancken
1

Blanda vild lera i stengods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag ska hålla en workshop i Danmark på ett ställe där det på en åker vid nybyggda hus finns massor med lera. Har inte testad den men tycker det skulle vara så fint om vi kunde ta lite av den lokala leran när vi lagar lyktor. Är det inte ganska tryggt att blanda i 10 - 20 % av den vilda leran? Kan man lämna stenar i också? Jag vet att sand går bra men kan lite större stenar, typ en halv centimeter, på något sätt förstöra verket? Mitt barnbarn bakar ”bröd” av leran.

• Redigerat 2024-10-30 19:03 av yrancken
Bo§e
0

Hej,

Ja, sand går bra.
Halvcentimeterstora stenar kan däremot sprängas, och skapa "sprängningar" i godset, särskilt om de ligger ytligt i leran.
Inte tvärsäkert, men här finns en risk.

Ja, du kan utan vidare blanda "vild" lera i stengodsleran. Det kan bli en behaglig lera att jobba med, men du får räkna med att det sänker dess sintrings- och smältpunkt, vilket innebär att du inte längre kan bränna den till den "vanliga" stengodstemperaturen.
Bäst att betrakta den som lergods tills vidare, innan du har utforskat dess nya "smärtgräns".

Jag är inte säker på vad jag ser på bilderna, men det ser ut som "kakor" med "köpelera" och naturlera i olika skikt, som en "sandwich", dvs inte mixade leror.
Du kan bränna dem, men bara upp till lergodstemperatur, max 1030-1040°C.
Det ser ganska "massivt" ut, så jag skulle rekommendera en långsam skröj.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-30 19:49 av Bo§e
yrancken
0

Tack! Jag tänkte bara bränna till ca 900C och inte glasera. Så då borde det vara lugnt om vi silar bort större stenar.

Barnen på bilden gör nånting de kallar ”kakor” som de sedan säljer i en butik. Så det är endast lek och vi kommer inte att bränna dem men det är den lera vi kommer att jobba med. Det är jättespännande att se vad de har för lera på sin åker i Ekobyn. Det är så kul att de drogs till leran och har lekt hela sommaren med den. Säkert känner dem av oxytocinet! Och sen är det ju så roligt att skapa.

Bo§e
0

Ja, då kommer det att gå fint att blanda…🙂

Och du behöver inte begränsa dig till 10-20 %.
Vilka proportioner som helst kommer att fungera.

• Redigerat 2024-10-31 13:02 av Bo§e
Bo§e
1

Jag gillar uttrycket "vild" lera, 🙂 som ju är en bra beskrivning, eftersom dess egenskaper enbart har bestämts av naturen …

I den jämförelsen är våra "köpeleror" att betrakta som "tämjda", pga att de, med få undantag, är en mix som gjorts för att ge dem bestämda, önskade egenskaper…

🙂

• Redigerat 2024-10-31 19:08 av Bo§e
Ulla
0

Jag reagerade också på uttrycket vild lera. Förstod precis vad du menade med det. Passande och fint namn på leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_