Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 365 ggr
hemmis
0

Temperaturen på Scandia ovnen

Kan någon berätta om en gammal modell Scandia Ovnen EF50? Hur hög blir temperaturen? (8kW, 3x380 volt) Jag är tacksam för all information.

Bo§e
0

Jag tror att effekten blev fel.
En EF50 har 6kW effekt, men det är ändå en bra effekt vs volymen, faktiskt bättre än de flesta "moderna" ugnar.
Den går fint att att bränna det mesta i, åtminstone till kägla 8-9, utan problem.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-12 15:48 av Bo§e
hemmis
0

Tack för ditt svar! Finns det möjligen en manual på nätet så att början med ugnen kunde vara lättare?

ler
0

Gammal ugn, men vad är det som är svårt?

Bo§e
0

Kan du visa en bild på styrtavlan., eller tala om vad den heter..? (Det fanns flera olika…)
Det kanske går att ordna en manual.

• Redigerat 2024-11-12 21:43 av Bo§e
hemmis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det fanns en snabbmanual med ugnen, men t.ex. ingen information om de två programmen och temperatur. Alltså en bättre manual skulle vara bra. 😊

Bo§e
0

#5: Har tyvärr ingen manual till EL 62 U, men jag ser att den är väldigt förenklad och tillrättalagd.

P1 är en "normal" bränning med ett långsamt första segment, följt av "full fart" till topptemperaturen, och sist en utjämningstid.

P2 innebär "full fart" från början till slut, plus en utjämningstid.

Tre lampor tänds när temperaturen passerar 100°C, 400°C och 800°C, för att man skall ha litet koll på vad som händer.

Vad vi inte vet, är vid vilken temperatur effekten slår om från långsam till snabb, i P1, men jag misstänker att omslagspunkten är 600°C.

En annan sak är utjämningstiden i P1 och P2. Den är troligen 10, 15 eller 20 minuter.

P1 är således lämpligt för skröjbränning, och för glasyrbränning av litet större, känsligare gods.

P2 kan du använda vid glasyrbränning av mindre saker, som inte är så känsliga.

Säkerhetsfunktioner saknas, förutom att bränningen avbryts om temp.givaren går sönder…

- - -

Men sedan har vi det mest problematiska, dvs om du vill bränna stengods:
Styrutrustningen jobbar med mätsystem "Typ K", vilket syns på att temperaturregulatorn bara är graderad till 1200°C.
"K" lämpar sig bara till lergodsbränning, och om du ändå pressar den till 11-1200°C, kommer den att "förbruka" temperaturgivare på löpande band….

Själva ugnen år en utmärkt stengodsugn, men om du vill jobba i stengodstemperatur, måste du byta styrutrustning, vilket kostar en slant.
Då måste du avgöra om ugnen är värd den investeringen….

• Redigerat 2024-12-07 20:54 av Bo§e
hemmis
0

Stort tack! Nu måste jag fundera om jag vill investera mera penger eller om jag bara använder ungnen med skröjbränning..

Bo§e
0

👍

Bara en fundering: I #0 nämner du beteckningen "EF50", men typskylten som visas i #5 anger 10 kW effekt.
Är det en större modell du har…?
(Svårt att läsa vilken typ som står på skylten)

Det påverkar förstås inget som sägs i #5….

• Redigerat 2024-12-08 12:32 av Bo§e
hemmis
0

På ugnen står det faktiskt 6kw och styrtavlan säger 10kw.

Bo§e
0

#9: Ok, då förstår jag..🙂

Nu ser jag också att det är styrtavlans skylt som visas i #5,,,,
Att det står 10 kW på den, kan bero på att det finns begränsningar för hur stor kontaktor den kan dra.

Att tänka på:
EL 62 U är tillverkad av Jensen Electric, vilket innebär att den troligen skickar 24V signalspänning till en 24V kontaktor.
I så fall måste du byta kontaktorn till en typ med 230V signalspänning, om du senare skaffar en ny styrutrustning till ugnen.
Något att kolla upp.

• Redigerat 2024-12-09 21:47 av Bo§e