Istället för glasyrtång
Hej,
Som glad amatör har man sällan gigantiska hinkar med glasyr i. Det innebär ibland utmaningar med glasyrdoppandet. De traditionella tängerna tar rätt stor plats och kräver både bredd o djup i hinken. Såg nånstans ett klipp där de hade satt två små klips på pekfinger o tumme. De små klipsen hade som 3 små taggar på sig. Sen tog de alltså tsg i skålens kant och doppade. Himla fiffigt men hittar inte. Nån som vet eller har andra bra tips?
Himla bra forum det här för övrigt
Sök på "glaze clamps" på Amazon.se så hittar du en variant. Har inte testat dem själv men har samma problem som du med små glasyrhinkar och stora tänger.
Av de "vanliga" glasyrtängerna är den "japanska" tången väldigt bra (bild 1), eftersom den har en rak skänkel., och är därför inte lika skrymmande som en tång med två böjda skänklar.
Den medger en rad finurliga grepp, beroende på vad man skall glasera.
Många sorts kärl kan glaseras med en invändig tång (bild 2), som ju inte stjäl något utrymme alls i hinken.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
För muggar eller mindre skålar är detta en smart lösning:
https://www.oldforgecreations.co.uk/blog/using-a-car-dent-puller-to-glaze-pottery
#3: Har du testat om det funkar?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Ja, men bara utan vax eftersom jag inte hade det hemma. Det funkade… nästan. Så med en vaxad slät yta kommer det fungera, tror jag. Kan återkoppla här när jag testat mer.
Men om man använder grov chamotterad lera kommer det inte fungera.
#5: Jag provade samma sugkopp med vax, det funkar så där. Man får vara snabb, oftast sitter inte grejen kvar så värst länge, kanske en minut. Gissar att det kommer in luft och så släpper grejen. Kan va att det funkar bättre om man har en slät lera och rikligt med vax.
En annan variant som funkar bra är att limma en bit rundstav med smältlim i botten på koppen. Det enda som kan vara lite knepigt är att om man limmar när limmet är för varmt kan det va att det får med sig lite av muggen när man tar bort rundstaven.
Jag har två rundstavar och ett par bollar av lera på ungefär ett kilo. Sätt lite lim på rundstaven, vänta tills den svalnat något, hur länge beror på vilket lim du använder, man får prova lite. Sätt fast rundstaven i botten på muggen. Doppa muggen och tyck ner staven i en av bollarna med lera, låt stå och torka medans du glaserar nästa mugg. När den första muggen har torkat håll i muggen och vrid av rundstaven, bryt inte. Om du väntar för länge med att ta bort staven kommer den att komma loss av sig själv, gissar att vatten från glasyren gör att fogen släpper. Om man får in rätt timing på limmets värme så funkar det fint.
Jag har också provat magneter, en stark magnet inne i muggen och en under foten. Gissar att det funkar men magneterna måste vara rätt så starka, de jag provade var inte starka nog. Neodymiummagneter är förmodligen att föredra, men de går sönder lätt och det finns viss risk för att man klämmer sig när man jobbar med dem så jag la ner den iden.
#1: ja jag såg dessa men blev så osäker då de inte visar någon bild på hur "de sitter på fingrarna". Tack
#2: tack det ska jag kolla upp
#3: Nu har jag testat ordentligt och det fungerar med rätt förutsättningar: att leran inte är grov, botten är slät och vaxad och att kanten på sugkoppen är fuktad.
Video i klipp på Instagram:
https://www.instagram.com/reel/DC6EpijOPH0/?igsh=MWJzeDd2cHI2amFwbw==
- Redigerat 2024-11-28 09:05 av Linderå
Tack för din feedback. Tittade på ditt klipp. Du verkade inte alltför stressad medan du glaserade😁
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2024-11-28 09:28 av Ulla