Keramik iFokus

Keramik

Läst 110 ggr
A.M.L.
0

Knäpp automatik

Här har jag haft en vaknatt igen… Programmet har nåt knas som kommer i skov, märkligt. Efter sådär 15 oavbrutna problemfria bränningar så stänger den av mitt i programmet. Bara att knäppa på igen men man måste ju se att det hänt. "Sovit" med ett öga på nedladdad "mottagare" i plattan och mobilen med kameran riktad mot programmet ute i ugnsrummet. Vid 500 grader och 900 fick jag studsa ut och knäppa på igen. Sett hur den beter sej, börjar flippra upp och ned i gradantal, kasta sej mellan sådär 200 uppåt och nedåt och sen blir det felmeddelande. Hinner precis börja tro att den "självläkt' när det börjar om, hänt förr det här…Nu blir det väl några avbrutna bränningar igen och sen så fungerar det plötsligt igen. Vad händer????

A.M.L

Bo§e
0

Vad heter styrtavlan…?….och vilket felmeddelande är det som dyker upp…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Kanske termoelementet som är skadat

Bo§e
0

#2: Jag tänker på samma sak, men också på möjligheten att styrtavlans kabel kan vara skadad, vilket jag under åren stött på i många fall. Det har blivit en del kabelbyten under åren.
Man kan testa att ruska på kabeln, och se om temp.siffrorna "hoppar omkring" på displayen.

Jag tänker särskilt på den ganska tjocka, svarta kabeln som satt på Nabertherms styrningar C4, C8 och C19. Där kunde den inkapslade givarkabeln lätt få ett slumpmässigt avbrott någonstans mitt på kabeln…..

Men, det kan också vara dålig kontakt i multikontakten, där styrningen ansluts till ugnen.
Ibland kan det räcka med att "motionera" den litet, genom att dra ur och sticka in den några gånger..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-29 15:22 av Bo§e