Keramik iFokus

Keramik

Läst 180 ggr
Räng
0

Lacka glasyrbränd keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla bilden - halva tallrikens undersida är penslad med en lack som heter något i stil med "lack för lufttorkad lera" köpt i en billighetsaffär. Bara som ett test.

Är det möjligt att lacka undersidan på glasyrbrända tallrikar på detta viset. Isåfall med vilket lack? Behöver vara food-safe såklart och överleva alla diskmaskiner, ugnar mm. Är detta möjligt?

Bo§e
0

Lacken du nämner är nog inte särskilt slitstark.

Det finns många motståndskraftiga lacker, men troligen ingen som uppfyller de två kriterierna fullt ut.
Även en "bra" lack kommer så småningom att nötas bort från undersidan., Finns nog ingen lack som kan närma sig glasyr i slitstyrka.
Men, "food safe" behöver väl inte undersidan vara….?

Kuriosa: Kan inom parentes nämna att vissa ljusstakar från Höganäs Keramik lackades med billack (!)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Men varför lacka keramik? Det finns ju glasyr

Räng
0

Glasyr på undersidan av en flat tallrik menar du?

Bo§e
0

#2 och #3: Om tallriken är av stengods, kan den inte stå på trefötter eller trekantspinnar, pga deformationen, och utan markerad fotring, blir den svår att torka av på ett snyggt sätt.

Jag anar att det är det som är problemet….?

Räng
0

#1: Kanske fel användning av begreppet "food safe" av mig - menade mest att det inte skulle vara en lack som riskerar att överföras till ovanliggande tallrik när man staplar dem

#4: Exakt. Dessa tallrikarna har flat botten utan fotring så att glasera undersidan är inte möjligt.

Bottom-line så är det jag är ute efter här en lösning på problemet med att undersidan på en flat tallrik många ggr blir ful. Om jag slipart bort ev ojämnheter med diamantslipppapper-400 så blir det märken på det sätt som bilden i #0 visar. Rätt trist utseende tycker jag.

Bo§e
0

#5: Ok. Om du väljer att lacka, välj en så hård lack du kan, vilket troligen blir någon 2-komponentslack, kanske av epoxytyp. Det finns golvlacker som är väldigt hårda.
Det blir starkt, men kommer nog ändå inte att hålla "för evigt"…

DEN HÄR lacken, verkar vara väldigt hård, men finns tydligen inte i småförpackningar….

Cerakote Clear är världens hårdaste färglösa klarlack som finns med både matt och blankt slutresultat. Cerakote Clear är en klarlack med extrem slitstyrka.
  • Redigerat 2024-12-01 22:18 av Bo§e
SaPe
1

Tror jag förstår vad du är ute efter. Om du istället för att torrslipa tallriken med slippapper använder en slippasta för sten och polermaskin kan du få ytan slät utan märken. Om du gradvis använder finare och finare polermedel så kan den tom bli blank på undersidan. En del jobb men det går. Och det blir varaktigt. En lack kommer nog släppa förr eller senare.

Det kan bli bättre bara du våtslipar också. Du behöver riktigt diamantslippapper för att slipa keramik. Stengods är hårt.

Räng
0

#7, låter mkt intressant och kan säkert vara precis det som löser mitt problem här med att leverera flata tallrikar med snygg botten. Du har möjligen inte tips om faktiska produkter som passar just för att slipa stora tallrikar (ca 30 cm diameter)?

SaPe
1

#8: det finns en del Specialmaterial för slipning av keramik men de är rätt dyra. Sök på granite polish eller lapidary tools på amazon så får du upp en del. Lycka till

Räng
0

#9, tack men jag har fortfarande inte riktigt förstått vad ditt tips innebär i faktisk produkt. Menar du en fast monterad bänkpolermaskin? Isåfall, med en bomullsrondell med slippasta för sten/keramik? Eller annan typ av rondell/material?

SaPe
1

#10: det går nog bra med en handhållen maskin. Men annars ja, det är det Jag menar. Finns oxå slippapper du kan fästa på drejskivan. Men det måste isf vara diamantslippapper.