Bilder från vedbränning
Hej, tänkte jag visar lite bilder från senaste vedbränningen.
Första två är "porslin" jag gjorde själv av material i verkstan, kaolin och ballclay. Målet var att hitta ett porslin som ger bra flashing i vedugnen. Vi har provat lite olika köpta porslinsleror men de är rätt anemiska. Tanken var att vi behöver lite mer järn i leran och hyfsat mycket natrium, här från nefelinsyenit. Gjorde lite experiment med att byta en del nefelinsyenit mot spodumen men tyvärr gick det inte att se nån effekt på provbiten, aska täckte i princip allt.
Sista bilden är en hög-aluminium shino jag provar. Den verkar vilja ha väldigt mycket värme och aska för att funka. Vi var uppe på 1320 C några gånger och kägla 14 gick. Men jag litar inte riktigt på käglorna när det är så mycket aska i ugnen.
Kul att se, tack för fina bilder
Ja, det var intressant att få se….tack för att du visar…🙂
Jo, käglor kan vara knepiga i sådana här bränningar.
Dels askan, som du nämner, men om käglorna hamnat direkt exponerade för gasströmmen, kan även det leda till felindikationer. De bör stå litet "i lä" för flammor/gasflöde…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja och så är det ju tidsfaktorn, jag antar att det inte gick så snabbt dom sista par hundra graderna?
#3: Nej vi låg på 1200+ kanske 14 timmar, minns inte riktigt, det tog ett dygn till 800 C, ny ugn så den behöver långsam första bränning.
Ja då kan man ju inte räkna med käglorna, klart att dom faller med så lång tid

Vad är det för typ av ugn. Bränner du oglaserat eller glasyr eller salt.
#6: En "anagama" säg, det är inte min ugn eller design. Vi bränner oglaserat, inget salt/soda, bara ved. Nu brände vi 48 timmar ungefär, tror vi kommer lägga på en dag till nästa gång, känns som det var lite för lite aska.