Keramik iFokus

Keramik

Läst 323 ggr
Petra Greven
0

Grafitpulver

Hej
Dum fråga kanske men kan man blanda slickers och Grafitpulver?
Blir det någon effekt av det i bränning ?

Bo§e
0

Jag tror inte att det blir särskilt intressant…grafit är kol.
Den omvandlas till koldioxid.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-12-19 18:53 av Bo§e
ler
3

Nja det är inte helt galet det du frågar, man kan faktiskt göra grafit engobe, det använde man förr i tiden till kakelugnar det blir liksom gjutjärn i utseendet. Men man måste glätta engoben så att grafiten ligger riktigt i ytan annars så blir det ingen effekt alls. På grund av hur grafit är i sin struktur så brinner det inte i den temperatur som man har när man gör keramik, det krävs mycket hög temperatur. Smältpunkten på grafit är 3390 grader och så varmt blir det ju inte i keramikbränning

• Redigerat 2024-12-20 02:17 av ler
Petra Greven
0

#2: Ok hahah tack.
Blandade igår såklart och kom på sen att grafit är fett så det blandade sig inte utan man såg grafiten i som små korn typ. La i väldigt lite lösningsmedel och vips så blev det mörkgrått.
Vad menar du att jag måste glätta engoben? Vet hur du menar på en järnspis tror jag hahah. Men då med andra ord vågar jag använda och pröva min blandning. Ska bli kul.

ler
1

Ja men du behöver inte något lösningsmedel. När engoben är torr nog (läderhård) så tar du en sked eller en glatt Sten och glättar. Du får testa hur mycket det ska vara i. Om det inte funkar så kan jag leta fram ett recept

Petra Greven
0

#4: Åååå va du är snäll. Ja jag hade i bakhuvudet vad glättar var men nu när du skriver så vet jag ju vad det är. På en järnspis heter väl det svärtar hahaha
Japp. Testar och återkommer. Du vill inte ens veta vad jag hade för lösningsmedel i hahahahahah jösses

ler
0

Jo jag vill veta, men oavsett så kan det bli problem om det konkurrerar med vattnet så gör engoben utan lösningsmedel

Bo§e
0

#2: Det var nytt för mig, Ler.. Intressant…!
Jag trodde bestämt att grafiten skulle interagera med syret i ugnskammaren och helt enkelt avgå som CO².

Men, ugnsatmosfären kanske har viss inverkan….?

Tänker att det man ritar på leran med blyertspenna (som ju är grafit), normalt försvinner i bränningen…..

• Redigerat 2024-12-20 11:32 av Bo§e
ler
0

Ja jag vet inte vad som händer med blyerts sträcken men ren grafit har en kristallografi som gör att det inte oxiderar. Det är ju lite underligt men så är det, kol är ett komplicerat ämne

Bo§e
0

Jag har ofta använt blyertspenna för att dra hjälplinjer (t.ex. "här skall dekoren börja och sluta" m.m.), och de linjerna har alltid brunnit upp till 100%.

Och blyerts är grafit, trots sitt namn. Se HÄR .

Ja, kol verkar vara komplicerat. Kan det hjälpa, att grafiten är inkapslad i engobeleran…..?

Köp Grafit och blyerts hos Pen Store. Snabb leverans och prisgaranti. Handla smidigt online eller direkt i butik. Stort utbud och hög kvalitet på Pen Store!
ler
0

Nej meningen är att grafiten ska ligga fri på ytan. Ja jag vet att blyerts är grafit och bentonit, polstar gjorde en reklamfilm om hur svårt det är att göra en blyertspenna om man ska göra allt själv utan att använda färdiga produkter, jag hjälpte till med det

Bo§e
0

Jag kan inte riktigt släppa tanken på ugnsatmosfär…
Är det inte så att grafiten måste reduktionsbrännas….?

Här är ett citat:
The reduction during the firing should be well controlled to preserve the graphite layer

Och här finns mer att läsa:

ler
0

Jo så är det nog man använde kapselbränning till det men så klart att har man möjlighet att bränna reducerade så är det nog det bästa

Bo§e
0

Ok, Ja, det verkar rimligt.
Då blir kapselbränning lösningen för den som har en vanlig elugn.

Och, kanske begränsa sig till lergodstemperatur…?

Bo§e
0

Kan bli riktigt fint … 🙂

ler
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja lergods är nog det bästa

Bo§e
0

Fin kakelugn….👍

Petra Greven
0

#6: Hahahah yes diskmedel.

ler
1

Det är nog inte så farligt att använda