Allt fastnat i sättplattorna.
Precis allt har fastnat i sättplattorna, även pelarna. Har använt plattengobe C-1 från Cebex, blandat och strukit på enligt instruktion. Det gick fint vid skröjbränning men vid glasyrbränning till 1250 sitter allt fast. Glasyren har inte funnit. Plattengoben har blivit åt det sidenmatta hållet. Ny ugn från Nabertherm.
Vad kan ha gått fel?
Om plattengoben har "omvandlats" och fått ny sorts yta, kan man ju fråga sig om det verkligen är plattengobe…?
Eller om plattengoben är felblandad på något sätt…?
Det här är svårt att avgöra enbart med hjälp av fotona…
Sitter sakerna väldigt hårt fast, eller lossnar dom, om man knackar litet försiktigt…?
En möjlighet skulle kunna vara att ugnen varit helt tillsluten, och ångorna har kondenserats till en tunn film på "allting" i ugnen, och orsakat klibb.
Men då brukar sakerna lossna ganska lätt, med en liten knackning…
"Klibb" pga mycket ångor i ugnen kan också vara ett tecken på överbränning.
En kägeltest (8, 9, 10) vid samma brännprogram kan visa det verkliga värmearbetet.
Frågan är om sakerna sitter berghårt i en plasttengobe som av någon anledning börjat smälta, eller om det rör sig om en tunn film på allt i ugnen, och att man ganska lätt kan lossa dem genom att knacka litet…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Jag har haft ventilationen helt öppen till 600 grader och sedan till hälften hela bränningen. Det är ingen film på keramiken eller övriga ugnen. Men ser verkligen ut som plattengoben smält. Verkar sitta stenhårt!
Tack för ditt svar!
#2: Ok, då har vi kommit litet närmare lösningen…
Då kan jag se flera sorters möjliga misstag framför mig…
Använt material ur fel påse…?
Fel etikett på fel påse….?
Felblandad plattengobe (t.ex. kaolinen "bytt" mot något annat..)
?
#3: Helt säker på "rätt" påse, hade inga fler påsar att välja på, jag och en vän delade på påsen och hennes ser exakt samma ut i färgnyans, gammelrosa, efter skröj. Jag har nu stoppat henne från att bränna glasyr annars hade det varit intressant och se hennes resultat, om inte sättplattor hade varit så dyra.
Jag kör ner till Cebex imorgon och visar.
#4: Japp….ta inga mer risker….
Helt klart att det är som Bosse säger, måste vara något fel material i posen, felet kan ju ligga hos Cebex eller Cerama. Normal plattengobe har så hög smältpunkt att ugnen inte på något vis skulle klara av att komma upp i den temperaturen
#6: Tack för svar, det styrker min tes i frågan och det är mänskligt att fela. Synd på sättplattorna som jag tror är utom räddning.
Ja det måste väl vara något dom får ersätta om dom har gett dig något felaktigt, det som undrar mig är färgen ? Gammalrosa det blir kaolin och aluminiumoxid inte så även det pekar mot något annat
#8: Något annat lerämne…?
Kanske någon ball clay med litet låg smältpunkt…?
Gjutlera (lergods)…?
Ja jag vet inte, rosa färg är ju inte så normalt hos rena råmaterial så jag tänkte att det måste vara något helt annat
Ja, det är ju inte lätt att spekulera i det här. Det kan vara nästan vad som helst…
Men, vissa vita leror kan dra litet mot rosa när de skröjbränns, och färgen försvinner sedan när de bränns högre. Därav min fundering.
Ja du har rätt i det jag har upplevt det med engelska ball clay för länge sedan, men det borde ju inte smälta
Var hos Cebex igår och visade plattorna. Det är annan färgnyans på innehållet i min påse och ska inte bli så rosa när det är utblandat med vatten. Ingen annan har klagat så påsen har säkert fått fel etikett. Jag får nya sättplattor och pelare.
Tack för engagemanget här!
Det låter bra
👍
Sista på bollen här men en observation från min sida. Jag har blandat min plattengobe själv med kaolin och calcinerad aluminiumhydroxid. Jag har för mig att jag hittade det på digital fire. Jag har också för mig att jag har läst att plattengoben ska brännas en gång utan något på den. Bränna in den alltså. Detta har jag gjort och några av mina gamla pelare fastar gärna i plattengoben. Det är som att det är något i pelarnas kemi som får dem att fastna. De går att knacka loss utan större bekymmer. Ibland lossnar en liten flisa av plattengoben. Tyvärr flagar min plattengobe med tiden i glasyrugnen. Men i skröjugnen går det finfint.
Det låter inte som ditt problem men jag skriver det här för att dela med mig bara.
När jag vill vara säker på att inget fastnar tar jag trälim blandat med aluminiumhydroxid och limmar fast mitt föremål på en bricka av lera. Efter bränning sitter föremålet på en liten hög med pulver.